Zapowiedź ukrzyżowania

Leszek Śliwa

GN 38/2013 |

publikacja 19.09.2013 00:15

Jesteśmy we wnętrzu ciesielskiej pracowni św. Józefa. Młody Jezus wyprostowuje zmęczone ciało po ciężkiej pracy. Jego sylwetka rzuca cień na ścianę akurat w tym miejscu, w którym wisi deska na narzędzia. W naszej wyobraźni ta deska staje się poprzecznym ramieniem krzyża…

William Holman Hunt „Cień śmierci”  olej na płótnie, 1870–1873 Miejska Galeria Sztuki, Manchester William Holman Hunt „Cień śmierci” olej na płótnie, 1870–1873 Miejska Galeria Sztuki, Manchester

Nie tylko w naszej wyobraźni. Maryja otwierająca wieko skrzyni spogląda właśnie w tamtą stronę. Nie widzimy Jej twarzy, ale mamy wrażenie, że Jej ciało nagle zastyga w bezruchu pod wpływem wrażenia, jakie zrobił na niej złowieszczy cień.

Dzieło Williama Holmana Hunta jest wypełnione symbolami. Narzędzia wiszące na ścianie są zapowiedzią męki Pańskiej. W skrzyni, której zawartość porządkuje Matka Boża, leży złota korona. To nawiązanie do darów, które Chrystus otrzymał od Trzech Króli. Wiszący na desce z narzędziami czerwony ciężarek na sznurku, służący do wyznaczania pionu, ma kształt serca i na rzucanym przez Jezusa cieniu wskazuje właśnie miejsce serca.

Rękojeść piły widocznej z prawej strony rzuca na ścianie cień przypominający grot włóczni, którą przebito bok wiszącego na krzyżu Jezusa. Obok nogi Zbawiciela leży czerwona opaska, której kolor nawiązuje do symboliki męczeństwa, a okno wokół Jego głowy tworzy naturalną aureolę. Z kolei górna część okna przypomina gwiazdę betlejemską. Na parapecie okna leży rozwinięty zwój, przypominający, że nadejście Mesjasza zapowiadały proroctwa Starego Testamentu.

Widoczne przy zwoju dojrzewające owoce oznaczają rychłe spełnienie się tych proroctw. Twarz Jezusa, pełna zadumy i wzniesiona ku niebu, wskazuje, że właśnie w tym momencie myśli On już o czekającej Go misji.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.