katalog.wydawnictwowam.pl/?Page=opis&Id=51866 |
publikacja 23.06.2010 21:16
Jest to fragment książki ks. Tomasza Jelonka pod tym samym tytułem, który zamieszczamy za zgodą Wydawnictwa WAM
ZNACZENIE PIERWOTNE
Pierwotnie Syjonem nazywana była twierdza Jebuzytów położona na Ofelu, czyli wzgórzu pomiędzy doliną Cedronu a przecinającą późniejszą Jerozolimę doliną zwaną Tyropeon. Twierdza ta, choć współczesnemu obserwatorowi znajdującemu się na terenie Starego Miasta wydaje się usytuowana bardzo nisko, w odniesieniu do otaczających ją dolin stanowiła miejsce solidnie zabezpieczone stromymi stokami. Dlatego była jednym z ostatnich punktów oporu kananejskich tubylców i aż do czasów Dawida nie została zdobyta przez Izraelitów. Dopiero Dawid po objęciu rządów nad wszystkimi pokoleniami izraelskimi zdobył Syjon i tam założył swoją stolicę, nazywając ją Miastem Dawidowym (2 Sm 5, 6-9).
Kiedy syn Dawida, Salomon, na sąsiadującym od północy wzgórzu Moria zbudował świątynię dla Jahwe, nazwę Syjon rozciągnięto również i na to miejsce. Proces obejmowania tą nazwą coraz większego obszaru trwał nadal, tak więc w miarę rozbudowy Jerozolimy do całego tego miasta stosowano również określenie Syjon.
Na zakończenie Jubileuszowego Roku Odkupienia Ojciec Święty Jan Paweł II wydał List apostolski Redemptionis anno na temat Jerozolimy jako świętego dziedzictwa wszystkich wierzących w Boga. W Liście tym czytamy słowa: Jerozolima, zanim jeszcze stała się miastem Jezusa Odkupiciela, była historycznym miejscem biblijnego objawienia Boga, punktem, w którym, bardziej niż gdziekolwiek indziej, doszło do nawiązania dialogu pomiędzy Bogiem a ludźmi; była niejako miejscem spotkania ziemi z niebem [1].
Teologiczne znaczenie Jerozolimy - Syjonu pojawia się już w Starym Testamencie. Naszym celem będzie obecnie prześledzenie tego teologicznego obrazu, który przygotowuje nowotestamentalne patrzenie na Syjon jako synonim Kościoła[2]. W Starym Testamencie Syjon i Jeruzalem (Jerozolima) to nazwy bardzo często występujące zamiennie. Przykładem tego może być paralelny dwuwiersz:
Chwal, Jerozolimo, Jahwe.
chwal Boga twego, Syjonie (Ps 147, 2).
Z tego powodu w dalszym ciągu nie będziemy rozróżniać tekstów o Syjonie i tekstów o Jerozolimie, jeżeli na ich podstawie da się odtworzyć jeden wspólny obraz starotestamentalnej teologii Syjonu - Jerozolimy. Oprócz bowiem czysto geograficznej i czysto politycznej treści Syjon i Jerozolima najczęściej mają treść teologiczną[3], która nawiązuje do historycznej, a ujmuje ponadhistoryczną rolę stolicy Dawida i wzgórza Świątyni.
-----------------------------------------
[1] Jan Paweł II, Dzieła zebrane, tom III: Listy, Kraków 2007, s. 68.
[2] Por. T. Jelonek, Obraz Syjonu w Apokalipsie i w Liście do Hebrajczyków, Studia Warmińskie 12 (1975), s. 493.
[3] Por. J. Schreiner, Sion-Jerusalem, (Studien zum Alten und Neuen Testament), Munchen 1963, s. 14.
DZIEJOWE PRZESŁANKI TEOLOGII SYJONU
Już we wczesnych dziejach biblijnych z górą Syjon łączy się opowiadanie o Melchizedeku, królu Salemu (Rdz 14, 18nn)[4]. Według tradycji miejscem spotkania Abrahama z Melchizedekiem była góra Moria, wzmiankowana również w związku z ofiarą, którą Abraham miał złożyć z Izaaka (Rdz 22)[5].
Właściwa rola Jerozolimy w historii Izraela i teologii Starego Testamentu rozpoczyna się od zdobycia tego miasta przez Dawida (2 Sm 5,7). Znaczenie kultyczne i polityczne Jerozolimy już za panowania Dawida podkreślają dwa fakty: sprowadzenie Arki do miasta oraz założenie stolicy i dynastii w Jerozolimie. Oba fakty leżą u podstaw teologii Syjonu i dlatego bliżej się nimi zajmiemy.
Historię sprowadzenia Arki do Jerozolimy poprzedzają jej dzieje opisane w Pierwszej Księdze Samuela (1 Sm 5,1-7,1). Arka z pola walki została zabrana przez Filistynów. Kiedy jednak ręka Jahwe zaciążyła nad mieszkańcami Aszdodu (5,6), okazała się twardą dla ich boga Dagona (5,7), dotknęła wielkim uciskiem miasto Gat (5,9) i siała postrach w innych miastach (5,11), Filistyni postanowili odesłać Arkę. Złożywszy liczne dary, odesłali Arkę (6,8) ku wielkiej radości Izraelitów (6,13).
Po powrocie przebywała Arka w domu Abinadaba i stamtąd Dawid sprowadził ją do siebie (2 Sm 6,2). Przykry przypadek z Uzzą (6,6n) powstrzymał Dawida i przez trzy miesiące zatrzymywała się Arka w domu Obed-Edoma z Gat (6,10n). Kiedy doniesiono Dawidowi, że Jahwe błogosławi Obed-Edemowi z powodu Arki, król przeniósł ją do Miasta Dawidowego (6,12). Sprowadzeniu temu towarzyszyła wielka uroczystość (6, 13-19).
Tak przedstawiają się fakty. Streszczone tu dzieje Arki nasuwają bardzo znamienną myśl. Arka przymierza jako materialny znak obecności Jahwe uwypukla zarazem ambiwalencję tej obecności. Jest ona groźna i śmiercionośna dla wrogów narodu wybranego i tych, którzy zbliżają się do niej bez należytej powściągliwości (por. zakaz dotykania Arki przez niosących ją - Lb 4,15). Z drugiej zaś strony, obecność Jahwe poprzez Arkę obdarza radością i błogosławieństwem. Od sprowadzenia Arki na Syjon ta groźna, a równocześnie obdarzająca błogosławieństwem obecność Jahwe zamieszka na Syjonie. Tu tkwią korzenie myśli teologicznej, która z Syjonem wiązać będzie sąd Boży. Do tej myśli będziemy musieli powracać w miarę omawiania formowania się pełnej teologii Syjonu.
Drugim istotnym dla znaczenia Syjonu faktem z czasów Dawida jest założenie dynastii w Jerozolimie. Dawid zdobył Jerozolimę i po zbudowaniu w niej swego pałacu uznał, że Jahwe potwierdził go królem nad Izraelem i że jego władzą królewską wywyższył ze względu na lud swój - Izraela (2 Sm 5,12). To stwierdzenie podkreśla specyfikę władzy królewskiej w Izraelu. Pochodzi ona od Jahwe, który jest właściwym władcą Izraela, i ustanowiona jest ze względu na lud Boży. Król nie jest więc niezależnym autokratą, lecz przewodnikiem ludu należącego do Jahwe. To specyficzne znaczenie monarchii w Izraelu trzeba mieć na uwadze, gdy przechodzimy do zagadnienia dynastii założonej przez Dawida. Pismo Święte stara się przedstawić go jako wzór króla w Izraelu i jako typ oczekiwanego Króla eschatologicznego, który zapanuje w przyszłej i ostatecznej rzeczywistości.
-----------------------------------------
[4] Por. tamże, s. 69n.
[5] Por. H. W. Montefiore, A commentary on the Epistle to the Hebrews, (Blacks New Testament Commentaries), London 19682, s. 230.
To jemu zostały dane obietnice (2 Sm 7), a jego królestwo ma trwać na wieki. Historycznie biorąc, ani obietnice, ani wzorzec króla nie zostały zrealizowane przez królów pochodzących od Dawida i panujących aż do niewoli babilońskiej. Teokratyczne i idealne królestwo Dawida zrealizuje dopiero - ze swoistą transpozycją - Nowe Przymierze. Idea Królestwa Dawidowego zrosła się jednak w Starym Testamencie z Syjonem jako nieodłączny element jego teologii, teologii Stolicy Izraela i Miasta Świętego. Z tego też powodu zatrzymamy się nad analizą idei tronu Dawida, który ma trwać na wieki (2 Sm 7, 13).
W nawiązaniu do proroctwa Natana (2 Sm 7,3-16) idea królestwa Dawidowego powraca często w Psalmach. Samą obietnicę wyrażoną przez Natana powtarzają Psalm 89, 4n. 27-38 oraz Psalm 132, 11n. Podkreślone jest w tych Psalmach, że król musi być wierny przymierzu zawartemu z Dawidem. Król został ustanowiony na Syjonie, świętej górze Jahwe (Ps 2,6). Syjon jest miejscem wybranym przez Jahwe na szczególną siedzibę (Ps 132, 13) i tam Jahwe wzbudzi moc Dawida i światło dla swego pomazańca (Ps 132,17), z Syjonu Jahwe rozciągnie jego potęgę i panowanie (Ps 110,2), z Syjonu ma go wspierać (Ps 20,3). Wzorowy król ma kroczyć drogą nieskalaną według niewinności swego serca (Ps 101,2), a z miasta Jahwe (Jerozolimy) ma wygubić wszystkich złoczyńców (Ps 101, 8).
Zbierając naukę Psalmów o królu z domu Dawida, trzeba zwrócić uwagę na następujące jego rysy[6]:
• Królestwo ugruntowane jest na Syjonie, w miejscu wybranym przez Jahwe.
• Król - pomazaniec jest umiłowanym synem Boga. Psalm 89 nazywa go nawet pierworodnym (Ps 89, 28).
• Król jest zastępcą Jahwe, ma go słuchać i dbać o świętość Miasta Bożego.
• Z Syjonu płynie dla króla pomoc i siła.
Królestwo Dawidowe jest zatem królestwem teokratycznym, jest znakiem królowania Jahwe. Kiedy więc ten znak przez ludzką nieudolność przestanie spełniać swą rolę, kiedy później zawierucha dziejów zmiecie go z areny politycznej, w oczekiwaniu Izraela pozostanie świadomość nieodwołalnej obietnicy Jahwe. Syjon jako siedziba królestwa stanie się symbolem eschatologicznego królowania Jahwe. Tak zatem założenie przez Dawida stolicy i dynastii na Syjonie leży u podstaw jego teologii.
Do faktów, które związane są z panowaniem Dawida, a które leżą u podstaw tworzącej się teologii Syjonu, trzeba dodać budowę świątyni, przeprowadzoną za następcy Dawida, Salomona. Jest ona dalszym ciągiem dziejów Arki, która w świątyni ostatecznie spoczęła, jest równocześnie pełniejszym wyrazem obecności Jahwe na Syjonie. W teologicznym spojrzeniu, jakiego dostarczają nam Psalmy, przybycie Jahwe na Syjon (przez przybycie Arki) i zamieszkanie na nim (w świątyni) zlewa się w jeden obraz.
W opisie budowy świątyni podkreślone jest założenie jej fundamentów (1 Krl 5,31; 6, 37). Użyte tu słowo hebrajskie[7] jest terminem, którego Stary Testament używa zazwyczaj na oznaczenie stwórczej działalności Jahwe zakładającego fundamenty ziemi i nieba (Am 9,6; Iz 48,13; 51,13.16; Za 12,1; Ps 24,2).
-----------------------------------------
[6] Por. J. Schreiner, Sion-Jerusalem, s. 102-136 (przyp. 3).
[7] יסך -jod, samek, dalet — znaczy: zakładać, położyć fundament, wybudować, ustalić. Por. P. Briks, Słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, (Prymasowska Seria Biblijna), Warszawa 1999, s. 148.
Ludzka działalność przy budowie świątyni jest dla teologii Syjonu widzialnym znakiem działania Bożego. To Bóg wybrał górę Syjon, którą umiłował i wzniósł swoją świątynię jak wysokie niebo, jak ziemię, którą ugruntował na wieki (Ps 78,68n). Izajasz tę teologiczną myśl streści krótko: Jahwe założył Syjon (14,32). Fundament świątyni wykonany został przez rzemieślników Salomana z wyborowych kamieni (1 Krl 7,10), ale prawdziwy kamień dobrany, węgielny, cenny, do fundamentów założony kładzie na Syjonie Jahwe (Iz 28, 16)[8].
Budowa świątyni trwała siedem lat (1 Krl 6,38). Po jej ukończeniu nastąpiło uroczyste przeniesienie Arki i poświęcenie świątyni. Kiedy chwała Jahwe napełniła dom Jahwe (8,11), Salomon przemówił do Boga: Zbudowałem Ci dom na mieszkanie, miejsce przebywania Twego na wieki (8,13). Tak więc spełniło się to, co tyle razy zapowiada Księga Powtórzonego Prawa, że Jahwe wybierze sobie miejsce, będące jedynym ośrodkiem kultu i miejscem zamieszkania Jego imienia (Pwt 12,5.11.14.18.21.26; 14,23.25;15,20; 16,2.6.7. 11.15.16; 17,8.10; 26,2)[9]. To zapowiadane miejsce obejmuje Bóg w posiadanie. Psalmy w sposób poetycki odmalowują fakty opisane w Pierwszej Księdze Królewskiej jako uroczyste wejście Jahwe na górę Syjon i do świątyni (Ps 24; 68; 132), podkreślając szczególne wybranie Syjonu (Ps 78,67; 132,13). To wybrane miejsce miało być również miejscem zgromadzenia wybranego ludu - Izraela, któremu w tym miejscu miało być czytane Prawo (Pwt 31,11). Zgromadzenie ludu widzimy w czasie poświęcenia świątyni (1 Krl 8,14). I chociaż wypadki historyczne oddzieliły większość pokoleń izraelskich od bezpośredniego kontaktu z Jerozolimą, Syjon w świadomości Izraela pozostanie zawsze związany z dwunastoma pokoleniami[10]. Chociaż nie będzie się przy nim zbierał Izrael historyczny, będzie to miejsce zebrania Reszty Izraela. Bóg bowiem mieszka na Syjonie pośród swego ludu. Prześledzone powyżej fakty historyczne, jak wynika z naszych rozważań, są dziejowym fundamentem, na którym opiera się teologia Syjonu jako stolicy teokracji, miejsca kultu i przebywania Jahwe. Teologia ta stopniowo przesuwa akcenty z rzeczywistości widzialnej na rzeczywistość niewidzialną. Przykładem tego może być omawiana już sprawa fundamentu świątyni. Wychodząc od faktu stawiania fundamentów, przez użycie terminu dotyczącego Bożego działania stwórczego, teologia dochodzi do stwierdzenia Bożej inicjatywy w budowaniu Syjonu, która należy już do sfery pozazmysłowej. Tak więc na podstawie faktów, o których była mowa, Stary Testament wprowadza zrąb teologii Syjonu. Syjon jest miejscem obecności Jahwe, który wybrał sobie Syjon na mieszkanie. W swym mieście Jahwe jest nieograniczonym Panem. Ze swego świętego miejsca na Syjonie jest Jahwe Panem nad domem królewskim i prawdziwym królem narodu wybranego[11]. Teologia Syjonu, przedstawiona tu w zarysie, będzie się rozwijać w późniejszych księgach Starego Testamentu.
-----------------------------------------
[8] Jest to tekst, do którego Nowy Testament kilkakrotnie nawiązuje: Mt 16,18; Mt 21,42; Ef 2,19-20; 1 P 2, 6-8
[9] Por. J. Schreiner, Sion-Jerusalem, dz. cyt, s. 51.
[10] Por. J. Schreiner, Sion-Jerusalem, dz. cyt, s. 190.
[11] Por. tamże, s. 100n.