Wielka Brytania: Negatywny obraz kobiet w Biblii to mit

KAI/a

publikacja 20.10.2008 20:29

Nowe badania, dotyczące analizy postaci kobiecych w Biblii, wskazują, że większość bohaterek jest przedstawionych albo bardzo pozytywnie albo rzeczowo i neutralnie – donosi portal „Times Online”.

W odniesieniu do 60 ze 175 kobiecych postaci obecnych w Piśmie Świętym nie brakuje takich określeń jak "błogosławiona", "prawa" czy "piękna" – zauważa David Ashford przedstawiciel Brytyjskiego Towarzystwa Biblijnego.

"Niektórzy mogą odnieść wrażenie, że Biblia przedstawia kobiety w negatywnym świetle" – zaznacza Ashford, dowodząc, że jest wręcz przeciwnie, gdyż analiza słów użytych przy opisie biblijnych kobiet wskazuje, iż jest wśród nich "cztery razy więcej świętych niż grzesznic, i poszczególne kobiety przedstawiane są bardzo korzystnie".

Ashford podkreśla, że postawa Jezusa wobec kobiet była wyemancypowana, „niezwykła jak na tamte czasy". "W Ewangelii św. Jana (4, 27) na przykład widać, że Jezus łamie społeczne konwencje, które zabraniały rozmów z kobietami. Podobnie Ewangelia według św. Łukasza, o której od dłuższego czasu mówi się jako `Ewangelii kobiet`, ukazuje pozytywne portrety kobiet w życiu Jezusa" – mówi naukowiec.

Zdaniem brytyjskiego interpretatora, którego lista biblijnych bohaterek zawiera m.in. takie postaci jak Sara, Rut czy Maria, tylko 13 kobiet zostało w Biblii opisanych jednoznacznie negatywnie, za pomocą takich epitetów jak "naprzykrzające się" "przerażające" "pożądliwe" lub "prowokacyjne". Biblista wśród czarnych kobiecych charakterów umieszcza m.in. morderczynię Izebel czy uwodzicielkę Dalię.

Wśród kobiet mieszczących się pomiędzy kategoriami "grzesznicy" i "świętej" w Biblii występują – według Ashforda – postaci opisane za pomocą neutralnych, obiektywnych terminów: matka, siostra lub bliźni.

Niektóre kobiety opisane są natomiast jednocześnie pozytywnie i negatywnie – zauważa autor "Bible Style Guide". Tak jak jest to w przypadku Miriam, która w Księdze Wyjścia określana jest jako "prorokini", ale już w Księdze Liczb zaliczona została razem Aaronem do grzesznic, kwestionujących autorytet Mojżesza.