www.wiez.com.pl/?s__karta.id__249 |
publikacja 23.07.2010 06:42
Fragment książki "Geografia wiary", który zamieszczamy za zgodą Autora
POMIĘDZY „GEOGRAFIĄ WIARY" A HISTORIĄ BETLEJEM
Od XVI w. rozpoczyna się okres sporów katolików i prawosławnych Greków o prawo własności sanktuarium Narodzenia Pańskiego. Jest ono przyznawane - relacjonuje Donato Baldi - raz jednym, raz drugim, zależnie od tego, który z narodów popierających dane wyznanie znajduje uznanie Wysokiej Porty. Podczas wojny między Imperium Otomańskim a Republiką Wenecką (1645-1669) Grecy zostają upoważnieni do wzięcia w posiadanie Groty Narodzenia i bazyliki. W roku 1690 katolicy ponownie przejmują Grotę i w 1717 roku umieszczają w niej nową gwiazdę. Gwiazda, wykonana ze srebra, opatrzona jest łacińskim napisem: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus est" - „Tu z Maryi Dziewicy narodził się Jezus Chrystus" i datą „1717". W 1757 roku Grecy znowu przejmują bazylikę. W1847 roku usuwają gwiazdę. Dopiero dzięki protestowi u Wysokiej Porty, zgłoszonemu przez ambasadora francuskiego w imieniu „narodów katolickich", sułtan specjalnym firmanem z roku 1853 gwarantuje status quo sanktuariów i nakazuje przywrócenie gwiazdy[1]. Właśnie ów napis: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus est" dotyka sedna geografii zbawienia. Hic, tutaj...
GROTA NARODZENIA
Jako miejsce narodzin Jezusa wskazuje się grotę[2], odpowiadającą swoją wielkością w przybliżeniu prostokątowi o długości 12,3 m i szerokości 3,5 m. Takich grot w okolicach bazyliki Narodzenia spotyka się więcej. Mogła ona stanowić część domostwa, w którym zatrzymali się Maryja i Józef. Jak wiadomo, Ewangelie według św. Marka i św. Jana nie mówią o narodzinach Jezusa, natomiast Łukasz i Mateusz, którzy to wydarzenie relacjonują, łącząc je wprost z Betlejem, posługują się specjalnym gatunkiem literackim, określanym najczęściej mianem „Ewangelia dzieciństwa". Mateusz mówi o Betlejem i zaznacza, że „gwiazda zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię" (Mt 2,9). Łukasz ma bardzo dokładne określenie miejsca: „żłób". Jego greckie zdanie: „położyła [Go] w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie" (Łk 2,7) może być zresztą przetłumaczone, jak następuje: „położyła [Go] w żłobie, gdyż nie mieli miejsca w izbie (en to katalymati - na kwaterze)". Nie oznacza to, że betlejemici okazali się krańcowo niegościnni, lecz że Józef- po pierwszych, nieudanych poszukiwaniach - wybrał miejsce przeznaczone dla zwierząt, zarówno ze względu na intymność mającego nastąpić porodu, jak i na czystość rytualną. „Liczne domy na tym obszarze są ciągle budowane nad grotami - może więc rzeczywiście powinniśmy wyobrazić sobie Józefa zabierającego Maryję na takie zaplecze, aby narodziny miały miejsce z dala od krzątaniny w izbie mieszkalnej?"[3]
-----------------------------------------------
[1] D. Baldi, W Ojczyźnie Chrystusa. Przewodnik po Ziemi Świętej, Kraków – Asyż 1982t., s. 165-166.
[2] Zob. M.T. Petrozzi, Bethleem, Jerusalem 1985; D. Chrupcała, Betlejem. Kolebka Mesjasza, Kraków 2003.
[3] J. Murphy-O'Connor, Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 1996, s. 217-218. Murphy-O'Connor stawia hipotezę, że Maryja i Józef mogli być rodowitymi betlejemitami, a do Nazaretu przenieśli się tylko ze względu na zagrożenie ze strony dynastii herodiańskiej (tamże, s. 217).
ARGUMENTY ZA HISTORYCZNOŚCIĄ MIEJSCA NARODZIN JEZUSA CHRYSTUSA
Jak twierdzi część współczesnych egzegetów, Mateusz i Łukasz pisali o Betlejem tylko dlatego, że takie były przepowiednie mesjańskie, zwłaszcza ta najsłynniejsza z Księgi Micheasza, zaczynająca się od słów: „A ty, Betlejem Efrata..." (Mi 5,1). Czy trzeba im przyznać rację? Argumenty za grotą betlejemską jako autentycznym miejscem narodzin Jezusa Chrystusa są następujące:
1. Św. Łukasz, wyraźnie zainteresowany pochodzeniem, narodzinami i dzieciństwem Jezusa Chrystusa, nie przywołuje wspomnianego wyżej proroctwa Micheasza, które miało być podstawą do stworzenia rzekomej „legendy o narodzinach w mieście Dawidowym". Opisując ubogie narodziny Mesjasza w Betlejem, „przekonuje" natomiast dostojnego Teofila i wraz z nim innych chrześcijan o „całkowitej pewności nauk, których [im] udzielono" (Łk 1,4). Pokazuje, co się istotnie stało i kim jest Nowonarodzony, a nie dowodzi - podkreślam - wypełnienia się proroctwa[4].
2. Ten sam Ewangelista przedstawia w swojej Ewangelii Maryję jako „piastunkę pamięci". Po nakreśleniu scen z narodzin Jezusa w Betlejem stwierdza: „Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu" (Łk 2,19). A zamykając cykl dziecięctwa Jezusa freskiem „odnalezienia Jezusa w świątyni" dodaje: „Matka Jego chowała wiernie wszystkie te wspomnienia w swoim sercu" (Łk 2,51). Czy - obok wszystkich motywów teologicznych - nie zaznacza w ten sposób, że jego źródło dotyczące narodzin i młodości Jezusa jest wiarygodne i że jest nim właśnie Maryja?[5]
3. S.-C. Mimouni stawia hipotezę, że rytuał sprawowany w „grotach mistycznych", nad którymi potem św. Helena wzniosła pierwsze trzy bazyliki Ziemi Świętej, a więc także w Betlejem, sięga judeochrześcijan palestyńskich po roku 70. Można przypuszczać, że starali się oni dotrzeć do groty narodzin Jezusa[6].
4. W 395 roku po Chr. Hieronim napisał: „Od czasu Hadriana [135 rok po Chr. ] aż do panowania Konstantyna, przez około 180 lat [...] Betlejem, teraz nasze i ziemskie najświętsze miejsce [...] było zaćmione lasem Tammuza, który jest Adonisem, a w grocie, gdzie kiedyś płakało dzieciątko Mesjasz, opłakiwany był kochanek Wenus" (List 58). Cyryl Jerozolimski, piszący przed 348 rokiem po Chr., także wspomina, że okolica ta była zadrzewiona. Hadrian wygnał Żydów z terenu Betlejem, dając w ten sposób wolną rękę rozwojowi kultów pogańskich. Ale obchodzenie rocznicy mitologicznej śmierci Tammuza w grocie mogło być podyktowane chęcią przeszkodzenia chrześcijanom w czczeniu tego miejsca. Ustanowienie kultu pogańskiego właśnie tutaj i przedkonstantyńska lokalizacja groty mają dużą wartość wiarygodnościową - świadczą o istnieniu rozwiniętego kultu chrześcijańskiego w tym miejscu jeszcze przed 132 rokiem, kiedy wybuchło powstanie Szymona bar Kochby.
-----------------------------------------------
[4] Zob. opis celu, adresatów i charakteru trzeciej Ewangelii w: R.E. Brown, Que sait-on du Nouveau Testament?, Paris 2000, s. 311-314.
[5] Zob. Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, Kraków 2007, s. 198-199.
[6] S.-C. Mimouni, Lejudeo-christianisme ancien. Essais historiques. Paris 1998, s. 351-352.
5. Św. Justyn Męczennik, który urodził się w Ziemi Świętej, w Dialogu z Żydem Tryfonem (ok. 160) stwierdza: „Ponieważ Józef nie znalazł godnego miejsca w miasteczku, zatrzymał się w grocie w pobliżu Betlejem. Gdy się tam znajdowali, Maryja wydała na świat Chrystusa i położyła go w żłobie..." (78,5). W pochodzącej z tego samego okresu apokryficznej Protoewangelii Jakuba czytamy: „Maryja zsiadła ze zwierzęcia i weszła do podziemnej groty [...]. I tu porodziła syna [...]" (XIII,2). Orygenes, który nawiedzał miejsca święte w 215 roku, w 248 roku pisał o czczeniu Groty Narodzenia jako o czymś ogólnie przyjętym przez mieszkańców okolicy: „[...] w Betlejem istnieje grota, w której On się urodził, w niej zaś żłób, gdzie go położono owiniętego w płótno [...]. Miejsce to słynie w całej okolicy, a nawet wśród niewierzących, z tego, że urodził się tam Jezus, którego czczą i któremu się kłaniają chrześcijanie"[7].
6. W samej Grocie Narodzenia dotychczas nie przeprowadzono prac archeologicznych. Badania z lat 1962-1964 (Bellarmino Bagatti) w innych grotach wykazały, że były one zamieszkane już w VII w. przed Chr. Odkryto także dużą liczbę grobów, z których większość pochodzi z czasów św. Hieronima. Jednak ceramika z okresu monarchii, prawdopodobnie z VI w. przed Chr., wykazuje, że groty były użytkowane już w tym czasie. Opuszczone, powróciły do użytku w I w. po Chr.[8] Groby w tych grotach, wskazujące, że starożytni chrześcijanie pragnęli być pochowani w pobliżu świętego miejsca, mogą również stanowić potwierdzenie tradycji sytuującej właśnie tutaj miejsce narodzenia Chrystusa.
DALSZE LOSY MIEJSCA
W 324 r. przybywa do Ziemi Świętej matka Konstantyna, św. Helena ze swoimi architektami i poleca biskupowi Makariosowi wybudować w Betlejem bazylię Narodzenia[9]. Układ bazyliki znamy dzięki odkryciom dokonanym w roku 1934 pod posadzką obecnej świątyni. Pierwszy wzniesiony tu kościół został poświęcony 31 maja 339 roku. „Ośmioboczna apsyda umieszczona została bezpośrednio nad grotą, do której schodziło się po stopniach przechodzących pod kamienną balustradką". Jedynym widocznym do dziś elementem tego kościoła jest posadzka w nawie oraz w pobliżu ołtarza, blisko pół metra poniżej obecnego poziomu. Według starożytnego kalendarza gregoriańskiego bazylika miała nosić tytuł „Maryi Matki Bożej" (339). Ukształtowanie zbocza wzgórza wskazuje, że naturalne wejście do groty znajdowało się po stronie północnej lub zachodniej.
W 384 roku w grotach betlejemskich zamieszkał św. Hieronim (zm. 420). Dwa lata później dołączyła do niego Paula z córką Eustochium. Stopniowo miasteczko stawało się znaczącym ośrodkiem monastycznym. W takim to otoczeniu Hieronim pisał swe liczne dzieła; jego najbardziej znaczącym osiągnięciem stał się nowy przekład Starego i Nowego Testamentu, zwany Wulgatą. Jedna z grot identyfikowana jest jako cela św. Hieronima. W dwóch sąsiednich znajdują się groby Pauli i Eustochium oraz samego Hieronima (grób jest pusty, bowiem święty został przeniesiony do Bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie).
Po powstaniu Samarytan w 529 roku, „cesarz Justynian polecił swym wysłannikom rozebrać kościół w Betlejem, który był niewielki, i zbudować go na nowo z taką wspaniałością, rozmiarem i pięknością, że żaden nawet w Świętym Mieście nie powinien go przewyższyć"[10] (Eutychiusz z Aleksandrii, IX wiek). Wydłużył kościół, dodając jeszcze jedno przęsło, dobudował kryty przedsionek (narteks), a ośmioboczną apsydę zastąpił trzema. Ta właśnie budowla, z niewielkimi zmianami, przetrwała do dnia dzisiejszego.
Podsumujmy: Łukaszowe wzmianki o Maryi jako tej, która zachowywała pamięć o narodzinach i dzieciństwie Jezusa, mogą również dotyczyć lokalizacji miejsc narodzin i dorastania Jezusa. Niewątpliwie grota betlejemska (jedna z „grot mistycznych") już bardzo wcześnie była otaczana kultem i nie zaniknął on nawet po jej przekształceniu w miejsce kultu pogańskiego, tak że św. Helena nie ma żadnych problemów z jej lokalizacją. Tyle wolno powiedzieć historykowi.
-----------------------------------------------
[7] Przeciw Celsusowi, dz. cyt., 1,51. Za: J. Murphy-O'Connor, Przewodnik..., dz. cyt., s. 218.
[8] Zob. B. Bagatti, Recenti scavi a Betlemme, „Liber Annus" 18/1968, s. 181-237.
[9] Całość dalszych losów miejsca narodzenia Jezusa opisał A. Brunot, Bethleem, La Basilique de la Nativite, BTS 42,1961, s. 5-16, TS 2, s. 1493-1509. Niniejszy fragment (do końca rozdziału), po dokonaniu skrótów i uzupełnień, został zaczerpnięty z: J. Murphy-O'Connor, Przewodnik..., dz. cyt, s. 218-220.
[10] Za: J. Murphy-O'Connor, Przewodnik..., dz. cyt., s. 218.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
Katolicyzm to bardzo konkretna sprawa
Apologia contra Iudaeos i teologia od fundamentów
Archeologia i teologia
Metoda, struktura, źródła
CZĘŚĆ I
SZKIC HERMENEUTYKI PRZESTRZENI ŚWIĘTEJ I SPOTKANIA Z INNYM
Słowo o fenomenologii i hermeneutyce religii
Przestrzeń konsekrowana
Struktury przestrzeni świętej
Ukierunkowanie źródłowe
Manipulacja i tęsknota
Ryszard Kapuściński - Ten Inny w drodze
„Geografia wiary” - pierwsza odsłona
ZIEMIA ŚWIĘTA W BIBLII
Bóg - ziemia – człowiek
Epopeja patriarchów
W Ziemi Obietnicy
Historia deuteronomistyczna
Ziemia utracona - ziemia odzyskana
W księgach mądrościowych
Ziemia Chrystusa
Fundamentalizm a odpowiedzialność
„GEOGRAFIA ZBAWIENIA" - PIELGRZYMKA LUDZI I ZNACZEŃ
Ziemia Święta w początkach chrześcijaństwa
Itineraria
Sen o Jerozolimie wyzwolonej
Narodziny„geografii zbawienia”
Powołanie Ziemi Świętej w ramach „geografii zbawienia”
Tryptyk rzymski - mistyczna summa „geografii wiary”
KOŚCIÓŁ KATOLICKI I ZIEMIA ŚWIĘTA DZISIAJ
Izrael w miejsce Palestyny?
Ziemia, państwo, religia we współczesnym Izraelu
Islam i al-Quds, państwo palestyńskie
Stolica Apostolska a Ziemia Święta, prawa Żydów i Palestyńczyków
Kościół w Ziemi Świętej
Być chrześcijaninem w Ziemi Świętej
W obliczu konfliktu
Dialog międzyreligijny w Ziemi Świętej
Pielgrzymowanie do Ziemi Świętej dzisiaj
Intercedere
CZĘŚĆ II
ARCHEOLOGIA BIBLIJNA I TEOLOGIA
„RODZINA PANA” - WIARYGODNY STRÓŻ TRADYCJI. NAZARET
Kwiat Galilei
Charakterystyka
Grota Zwiastowania
Rodzina Jezusa
Ecclesia Nutritionis
POMIĘDZY „GEOGRAFIĄ WIARY” A HISTORIĄ. BETLEJEM
Grota Narodzenia
Argumenty za historycznością miejsca narodzin Jezusa Chrystusa
Dalsze losy miejsca
W KRĘGU RELACJI DO JUDAIZMU EPOKI. SEFORIS
Klejnot całej Galilei
Jezus w Seforis?
Obecność chrześcijan
KAFARNAUM – „JEGO MIASTO”
Łódź z Ginosar
Jezus i Kafarnaum
Kafarnaum, Kana, Betsaida
Chrześcijanie w „Jego mieście”
Synagoga
Datacja
Sprawa „synagogi setnika rzymskiego”
„Biała synagoga” dziełem chrześcijan?
Dom – „memoriał Piotrowy”
Łaźnia rzymska
ŚWIĄTYNIA JEROZOLIMSKA
Karta z dziejów
Świątynia w Ewangeliach
Późniejsze dzieje
NAUCZANIE SWOICH – ELEONA
Wędrówka znaczeń
Podstawy historyczne
Nekropolia i archeologia
MIEJSCE NARODZIN KOŚCIOŁA
„Górna sala”
Badania archeologiczne Jacoba Pinkerfelda
Judeochrześcijanie? Jak rozwikłać zagadkę?
ARCHEOLOGIA I JEZUSOWA DROGA KU MĘCE
Droga z Syjonu do potoku Cedron
Getsemani
Gallicantu
Ossuarium Kajfasza?
Pretorium i droga krzyżowa
GOLGOTA I PUSTY GRÓB
Odkrycie z Giv'at ha-Mivtar
Historia Kalwarii
Grób Jezusa Chrystusa
JUDEOCHRZEŚCIJANIE – GRÓB MARYI W GETSEMANI
Opactwo cluniackie
Grób Maryi
Kłopotliwe milczenie
RZYM
Chrześcijanie w Rzymie
Krzyż z Herculanum
Sprawa męczeństwa Piotra w Rzymie
Prace archeologiczne
Wyniki
Rzym i „geografia wiary”
ZAKOŃCZENIE
INDEKS NAZW OSOBOWYCH