GOSC.PL |
publikacja 06.03.2022 11:43
Dziś w Ewangelii słyszymy o kuszeniu Jezusa na pustyni. Ks. Rafał Bogacki odwiedził z aparatem miejsca, związane z tym wydarzeniem. Zobacz, jak wyglądają dziś miejsca, w których bywał Chrystus!
1. Miejsce chrztu ks. Rafał Bogacki
01 Tutaj otworzyło się niebo
Qasr el Yahud. Najprawdopodobniej to tutaj Jezus przyjął chrzest z rąk Jana Chrzciciela. Dziś rzeka Jordan wyznacza granicę pomiędzy Izraelem i Jordanią strzeżoną przez żołnierzy obu państw. Na zdjęciu widoczni pielgrzymi po stronie jordańskiej.
2. Piaski pustyni ks. Rafał Bogacki
02 Piaski pustyni
Pustynia Judzka położona jest na wschód od Jerozolimy. Rozciąga się od Jerycha na południe, wzdłuż Morza Martwego, aż do pustyni Negew. To nie tylko piasek, ale także wyboiste pagórki, doliny i kaniony, kamieniste podłoże i oazy.
ciąg dalszy na następnej stronie
3. Pustynia Judzka z oddali ks. Rafał Bogacki
03 Pustynia Judzka
Na zdjęciu: Ma’ale Adumim, izraelska osada na wschód od Jerozolimy widzialana Góry Oliwnej; w tle pustynia Judzka i dolina Jordanu.
4. Na narożniku Świątyni ks. Rafał Bogacki
04 Na narożniku świątyni
Na zdjęciu: wzgórze świątynne i „Kopuła Skały”, meczet wybudowany po zdobyciu Jerozolimy przez wojska kalifa Omara w 638 roku. Na placu świątynnym (ok. 500x300 m.) znajdowała się świątynia Jerozolimska, zburzona przez Rzymian w 70 roku.
ciąg dalszy na następnej stronie
05 Wśród dzikich zwierząt ks. Rafał Bogacki
05 Pośród dzikich zwierząt
Św. Marek zanotował ciekawy szczegół:
Wzmianka o zwierzętach wskazuje na pokój, który przyniosło zwycięstwo Jezusa nad diabelskimi pokusami.
Na pustyni judzkiej obok wielbłądów można spotkać m.in. borsuki skalne, hieny, kozice, nietoperze i dzikie ptaki.
06 Prawosławny Klasztor św. Jana Chrzciciela, Jordania ks. Rafał Bogacki
06 Klasztor św. Jana Chrzciciela
Dziś w Qasr el Yahud po stronie jordańskiej, miejscu w którym Jezus przyjął chrzest znajduje się prawosławny Klasztor św. Jana Chrzciciela (arab. Der Mar Juhanna). pierwsze wzmianki o nim pochodzą z V wieku. Od początków chrześcijaństwa w okolicach pustyni Judzkiej zaczęli pojawiać się eremici. Początkowo mnisi żyli samotnie, by następnie organizować się w tzw. laury (ławry) stanowiące specyficzną formę życia wspólnotowego.
Na zdjęciu: dzwonnica klasztoru św. Jana Chrzciciela.
ciąg dalszy na następnej stronie
ks. Rafał Bogacki 07 Ziemia klasztorów
07 „Ziemia klasztorów”
W okolicy znajdują się także klasztory wybudowane w XIX i XX wieku. należą do Kościoła katolickiego (franciszkanie), etiopskiego, syryjskiego, koptyjskiego, a także prawosławnych patriarchatów (greckiego rumuńskiego, moskiewskiego). Nic dziwnego, że terytoria te nazwano „ziemią klasztorów”.
Na zdjęciu: prawosławny klasztor po stronie jordańskiej.
8. Pustynia Judzka ks. Rafał Bogacki
08 Pustynia Judzka
Monastycyzm chrześcijański pojawił się w Egipcie, a za jego ojca uważa się św. Antoniego WIelkiego. Niedługo później życie monastyczne przeniosło się także w okolice Pustyni Judzkiej. W IV wieku, wraz z rozwijającym się ruchem pielgrzymkowym pojawili się pierwsi mnisi. Najbardziej znani to: św. Chariton, św. Eutymiusz i św. Saba.
Na zdjęciu: widok na Morze Martwe z Massady.
ciąg dalszy na następnej stronie
9. Klasztor na Górze Kuszenia ks. Rafał Bogacki
09 Klasztor na górze kuszenia
Jabal al-Qarantal (Góra Quarantania), zwana po prostu „górą kuszenia”. Wznosi się nieopodal Jerycha. Według tradycji, to właśnie na tej górze Jezus stoczył walkę duchową przed rozpoczęciem publicznej misji. Na zboczu góry wybudowano w w IV wieku klasztor, do którego można dziś dojść stromą ścieżką lub wjechać kolejką linową.
10 Wadi Qelt ks. Rafał Bogacki
10 Wadi Qelt
Wadi Qelt - dolina rozciągająca się od okolic Jerozolimy aż do Jerycha. W licznych grotach położonych w okolicach doliny rozwijał się ruch monastyczny.
11. Klasztor św. Jerzego ks. Rafał Bogacki
11 Klasztor św. Jerzego
W Wadi Qelt do dziś funkcjonuje wybudowany w V w. klasztor św. Jerzego Koziby. Zniszczony wiek później, podczas najazdu muzułmanów, został odbudowany w XIX wieku. Żyje w nim dzis 12 mnichów z Greckiego Kościoła Prawosławnego.