GOSC.PL |
publikacja 05.08.2011 07:07
Wielu mieszkańców miasta, w którym się urodził, nie ma pojęcia o jego pracy, a nawet istnieniu. Najwyższa pora to zmienić.
Niedawno w Izbie Historii Skierniewic została otwarta wystawa ukazująca skierniewickich Żydów w I poł. XX w. Na starych fotografiach, dokumentach, plakatach i zawiadomieniach można zobaczyć starszych braci w wierze, zdążających do synagogi, uczących się w szkole, zajmujących się handlem i przeżywających dramat zagłady w getcie. Jednym z wybitnych przedstawicieli wspólnoty żydowskiej był urodzony w Skierniewicach wybitny profesor Szemarjahu Talmon.
Wnikliwy badacz
Urodził się w 1920 r. w domu przy ulicy Jagiellońskiej. Wówczas jedną trzecią mieszkańców miasta stanowiła ludność żydowska, której liczba wynosiła ok. 4,5 tys. Szemarjahu wcześnie opuścił Skierniewice i przeniósł się z rodziną do Wrocławia. Tam ukończył szkołę podstawową i średnią w żydowskim gimnazjum. Nieraz wspominał prywatnego nauczyciela z tego okresu, który nakłaniał go do studiów nad Torą i językiem hebrajskim.
Archiwum GN
Profesor Szemarjahu Talmon urodził się w Skierniewicach...
W 1939 r. Szemarjahu został aresztowany. Spędził trzy miesiące w obozie koncentracyjnym Buchenwald. Po zwolnieniu, na kilka dni przed wybuchem II wojny, wyemigrował do Palestyny z ostatnią grupą młodych Żydów. Reszta rodziny została ofiarami Holocaustu.
Po przybyciu do Palestyny Talmon odbył służbę wojskową, uzyskując stopień oficerski. Rozpoczął także studia na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Był to czas zawierania nowych znajomości.
Studia zakończył w 1955 r. doktoratem. Zajmował się w nim wersjami Biblii Hebrajskiej, a zwłaszcza tak zwanymi podwójnymi znaczeniami w tekstach biblijnych. Przez dalsze lata dopracowywał i uzupełniał badania przedłożone w pracy, wpływając na rozwój wielu gałęzi nauk biblijnych, nie tylko w egzegezie żydowskiej. Szczególny wpływ, niejako uprzedzający późniejsze badania, wniósł w rozwój metod krytycznego badania tekstu biblijnego w kontekście historii literatury i kultury. Jego socjologiczne podejście w znaczący sposób przyczyniło się do lepszego zrozumienia i praktycznego zastosowania różnych wariantów i lekcji tekstu biblijnego. Było to nieocenione przygotowanie do naukowego badania tekstów odnalezionych w Qumran.
Spec od dialogu
Odnalezienie w 1947 r. zwojów w Qumran przyciągnęło uwagę badaczy literatury starożytnej. Po tym wielkim wydarzeniu archeologicznym zainteresowania i badania profesora przeszły głównie na ten grunt. Umiejętnie łączył wcześniejsze wyniki badań z aktualnymi odkryciami. Można powiedzieć, że odnalezione zwoje stały się praktycznym materiałem do badań zainicjowanych i prowadzonych przez Talmona. Profesor był współredaktorem m.in. XXI tomu publikacji zwojów z Qumran i Masady, gdzie opublikowano teksty z kalendarzami qumrańskimi z IV groty. Są to jedne z ważniejszych zwojów z tekstami pozabiblijnymi. Innym obszarem badawczym na gruncie qumrańskim były badania nad zwojem Księgi Izajasza.
Poza badaniem zwojów z Qumran powołał i zarządzał także programem Hebrew University Bible Project, którego zamierzeniem było wydanie Kodeksu z Aleppo. Był także aktywny w zakresie biblijnej edukacji i promocji kultury żydowskiej. Wykładał w wielu ważnych ośrodkach akademickich w Izraelu, a także (gościnnie) na wielu uniwersytetach. Pełnił też wiele ważnych funkcji, m.in. był dziekanem Uniwersytetu w Hajfie i Jerozolimie oraz rektorem Instytutu Studiów Judaistycznych w Heidelbergu. Brał również czynny udział w wielu sympozjach, m.in. w Polsce. Należy tu odnotować jego udział w III Międzynarodowym Kolokwium Qumranologicznym w 1991 r., na którym przedstawił po raz pierwszy publicznie nowy dokument qumrański dotyczący kalendarza.
O wiele ważniejszy jednak był jego głos w sprawie załagodzenia sporu o udostępnienie zwojów z Qumran. Na tym tle powstał już otwarty konflikt, nabierający wręcz politycznego wymiaru. Wydaje się, że to ostatecznie dzięki niemu sprawa znalazła ugodowe rozwiązanie.
Talmon był także bardzo aktywny w pracach Światowej Rady Kościołów oraz Stolicy Apostolskiej jako jeden z twórców dialogu żydowsko-chrześcijańskiego. Warto tu wspomnieć o jego spotkaniach z Janem Pawłem II i pracach w nawiązywaniu relacji pomiędzy Watykanem a Uniwersytetem Hebrajskim. Był laureatem prestiżowej nagrody Israel Prize for Biblical Studies.
Zmarł w grudniu 2010 r., mając 90 lat. Według Psalmu 90, „miarą naszego życia jest lat siedemdziesiąt; osiemdziesiąt, gdy jesteśmy mocni”. Zgodnie z tą biblijną logiką, profesor ze Skierniewic wykazał się wyjątkową mocą. Do końca swoich ziemskich dni był aktywny, wyróżniając się wielkim poczuciem humoru, akademicką dyscypliną, pasją badawczą i wiarą.