Jak przeżywano uroczystości paschalne w czasach Jezusa, kiedy rytuał Paschy związany był z kultem Świątyni? Co mówi o baranku ofiarnym Talmud?
Fragment książki "Jezus Żyd praktykujący", który publikujemy za zgodą Wydawnictwa M
„Pascha", po hebrajsku Pesach, znaczy „przejście", przejście od niewoli do wolności, przejście Boga obok mieszkań Hebrajczyków naznaczonych znakiem krwi, przejście przez Morze Czerwone... Zawsze jest to przejście od śmierci do życia, i takie jego znaczenie jest podstawowe dla zrozumienia Paschy żydowskiej i chrześcijańskiej. To przejście ku życiu i odkupieniu nie może się dokonać inaczej, jak tylko poprzez niewinną krew, której wylanie jest rękojmią zbawienia.
Pan powiedział do Mojżesza i Aarona w ziemi egipskiej: „Miesiąc ten będzie dla was początkiem miesięcy, będzie pierwszym miesiącem roku. Powiedzcie całemu zgromadzeniu Izraela tak: Dziesiątego dnia tego miesiąca niech się każdy postara o baranka dla rodziny (...) Baranek będzie bez skazy, samiec, jednoroczny (...) Będziecie go strzec aż do czternastego dnia tego miesiąca, a wtedy zabije go całe zgromadzenie Izraela o zmierzchu.
I wezmą krew baranka, i pokropią nią odrzwia i progi domu, w którym będą go spożywać.
I tej samej nocy spożyją mięso pieczone w ogniu, spożyją je z chlebem niekwaszonym i gorzkimi ziołami (...) Spożywać będziecie pośpiesznie, gdyż jest to Pascha na cześć Pana (...)
Tej nocy przejdę przez Egipt, zabiję wszystko pierworodne w ziemi egipskiej (...) Krew będzie wam służyła do oznaczenia domów, w których będziecie przebywać. Gdy ujrzę krew, przejdę obok i nie będzie pośród was plagi niszczycielskiej, gdy będę karał ziemię egipską.
Dzień ten dla was będzie dniem pamiętnym i obchodzić go będziecie jako święto dla uczczenia Pana. Po wszystkie pokolenia - na zawsze w tym dniu świętować będziecie. Przez siedem dni spożywać będziecie chleb niekwaszony. Już w pierwszym dniu usuniecie wszelki kwas z domów waszych (...) W pierwszym dniu będziecie mieli zwołanie święte, tak samo w dniu siódmym (...)
Przestrzegać będziecie Święta Przaśników, gdyż w tym dniu wyprowadziłem wasze zastępy z ziemi egipskiej" (Wj 12,1-17).
Wydarzeniem, które dało początek Świętu Paschy, jest uwolnienie z niewoli egipskiej; jego punktem centralnym było ofiarowanie baranka paschalnego.
Jak przeżywano uroczystości paschalne w czasach Jezusa, kiedy rytuał Paschy związany był z kultem Świątyni? Co mówi o baranku ofiarnym Talmud?
Z Miszny (Pes V,5) dowiadujemy się, że ofiarowanie baranka paschalnego odbywało się w trzech kolejnych grupach. Czytamy w Księdze Wyjścia (12,6): zabije go całe zgromadzenie Izraela o zmierzchu. Zgromadzenie, zwołanie, Izrael są to trzy terminy synonimiczne, oznaczające zgromadzenie wiernych. Pierwsza grupa wchodziła na dziedziniec, a kiedy był on już zapełniony, bramy jego zamykano i rozpoczynało się ofiarowanie baranka.
W czasie ofiary lewici śpiewali Hallel, powtarzając śpiew dwu- lub trzykrotnie, jeżeli zachodziła potrzeba. Każdą recytację Hallelu zapowiadali dmąc w szofar, trąbę sporządzoną z rogu.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |