Nicolas Poussin, Złoty cielec
Nicolas Poussin, Złoty cielec
AUTOR / CC 1.0

Tajemnica ojcostwa Boga w historii zbawienia

Brak komentarzy: 0

ks. Mirosław Łanoszka

GOSC.PL

publikacja 08.03.2015 22:05

"Bóg miłosierny i litościwy, cierpliwy, bogaty w łaskę i wierność" (Wj 34,6)

Czy można zatem powiedzieć, że Boża sprawiedliwość jest także wyrazem miłosiernego działania Boga Ojca?

Starotestamentowy obraz Bożej sprawiedliwości pokazuje jej wyraźny związek z miłosierdziem Boga. Stąd też konkretne działania Boga, w których przecież przejawia się Jego sprawiedliwość cechuje współczucie, miłosierdzie i solidarność. Fundamentem Bożej sprawiedliwości jest miłość, co oznacza, że bez niej nie można być sprawiedliwym. Dlatego też miłość mająca swoje źródło w Bogu stanowiła istotę wiary i zasadę życia wspólnoty narodu wybranego. Tak rozumiana Boża sprawiedliwość nie ogranicza miłosierdzia Boga, ale jest jego wypełnieniem, co potwierdza zresztą starotestamentowe nauczanie. Boża sprawiedliwość, zwłaszcza u proroków i w psalmach, jest często utożsamiana ze zbawieniem dokonywanym przez Boga i Jego czynami miłosierdzia. Dlatego też mówi się, że Bóg jest sprawiedliwy, ponieważ zbawia: „Bóg sprawiedliwy i Zbawca oprócz Mnie nie istnieje!” (Iz 45,21), okazuje hojne miłosierdzie, gdyż bierze w opiekę wszystkich uciśnionych: „PAN dokonuje czynów sprawiedliwych, skrzywdzonych bierze w obronę” (Ps 103,6), a nadto jest sprawiedliwym sędzią: „On będzie sądził świat sprawiedliwie, słusznie osądzi ludy” (Ps 9,9). Warto jeszcze dopowiedzieć, że najgłębsze podstawy wzajemnych relacji między Bożą sprawiedliwością i miłosierdziem Boga można dostrzec w samej tajemnicy stworzenia, które jest na wskroś miłosiernym aktem dobroci Stwórcy.

oceń artykuł Pobieranie..