Hans Memling, „Sąd Ostateczny”, olej na desce, środkowa część tryptyku, 1467–1471, Muzeum Narodowe, Gdańsk
DODANE 09.11.2020 16:18 załącznik
Sąd Jezusa jest wyrazem wielkoduszności Boga, chcącego przywieść człowieka do nawrócenia.
Piętnujemy zło, nazywamy je, wytykamy, grzmimy – czy nie mamy prawa być Bożym głosem w świecie? Jesteśmy rozpoznawalni – można nas wskazać palcem, prześwietlić, obserwować.
Nie lubimy być oceniani, sądzeni, sprawdzani przez innych ludzi. Niepewnie się czujemy, gdy ktoś ma ocenić naszą pracę, wykonane zadanie.
Słowa tych, którzy dziś mnie chwalą, jak i tych, którzy dziś mnie oczerniają, będą wtedy bez znaczenia.
Jezus odwraca tę logikę. Nie przyszedłem po to, aby świat potępić, ale by świat zbawić - mówi. I nie tylko mówi.
olej na desce przeniesiony na płótno, 1420–1425, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
Ile lat trwało zło, zanim się pojawił? Ilu ludzi zostało skazanych na śmierć przez własną wspólnotę na skutek ich fałszywego zeznania?
fresk, 1537–1541, Kaplica Sykstyńska, Watykan
Da się zamknąć Tego, który tchnie kędy chce, prowadzi do całej prawdy, mówi co usłyszy, w jakiejkolwiek liczbie skończonej?
Bez niego cóż jest? "Jedno cierń i nędze".
Garść uwag na do czytań na niedzielę Zesłania Ducha Świętego, rok B z cyklu „Biblijne konteksty”
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.