Jeremiasz w zamyśle Bożym był twierdzą warowną, kolumną ze stali i murem spiżowym przeciw całej ziemi.
Jeremiasz jest załamany i przerażony. Obawia się o swój los i szuka ratunku. Ocalenia wypatruje tylko u Boga.
Izajasz i Jeremiasz wysławiali ten święty raj jako ten, w którym skryje się człowiek. Prorocy i symbole były jednak zbyt odległym etapem przygotowań.
„Nawracajcie się! – wołał Jeremiasz spełniając nakaz Boga - bo jak nie, dopuszczę, że zostaniecie zniszczeni”. „Jak śmiesz nam mówić, że Bóg skieruje się przeciw nam?” – odpowiedzieli mu.
Kiedy garncarzowi coś z odpowiednim kształtowaniem gliny nie wychodzi, używa jej powtórnie do wytworzenia innego naczynia – widzi Jeremiasz. Pewnie. Po co się męczyć z naprawianiem uszkodzonego.
Z kim wierny uczeń Chrystusa musi walczyć? Z jakimiś "onymii"? Sęk w tym, że często ze "swoimi". I samym sobą na dokładkę.
- Życie Jeremiasza przebiega w czasie największego kryzysu w wymiarze religijnym, politycznym i społecznym w całej historii biblijnego Izraela - mówi s. Judyta Pudełko.
Symbolika organów ludzkiego ciała w tekstach biblijnych zdumiewa swym bogactwem. Jest o wiele szersza niż to, co funkcjonuje w naszym kulturowym kręgu skojarzeń. Jest też często obca i daleka od naszych wyobrażeń.
Owo uwiedzenie ma w sobie coś z doprowadzenia do stanu dziecka, które znajduje się u początku drogi ku mądrości.
DODANE 27.01.2018
Da się zamknąć Tego, który tchnie kędy chce, prowadzi do całej prawdy, mówi co usłyszy, w jakiejkolwiek liczbie skończonej?
Bez niego cóż jest? "Jedno cierń i nędze".
Garść uwag na do czytań na niedzielę Zesłania Ducha Świętego, rok B z cyklu „Biblijne konteksty”
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.