Kiedy zmartwychwstały Jezus ukazał się po raz pierwszy apostołom, św. Tomasza przy tym nie było.
To najwiekszy obraz, jaki można zobaczyć w madryckim Muzeum Prado, jednej z najważniejszych galerii na świecie.
Namalowani apostołowie wspomagali wygłaszających kazania katechetów. Taki właśnie dydaktyczny wydźwięk ma malowidło, którego fragment tu publikujemy.
Przywykliśmy do tradycyjnych, renesansowych przedstawień przemienienia Pańskiego. Cignaroli postanowił „zakłócić” ten tradycyjny schemat.
Chwila ta była niezwykle ważna dla rozwoju Kościoła.
Religijne treści w malarstwie holenderskim są zwykle przekazywane w otoczce codzienności.
To monumentalne dzieło (6,7 m szerokości i ponad 4 m wysokości) ukazuje dwie biblijne sceny, które dzieją się jednocześnie.
To jeden z najsławniejszych obrazów w dziejach świata, powszechnie znany i wielokrotnie reprodukowany – wizja stworzenia człowieka, która na trwałe zadomowiła się w historii kultury.
Patinir przypomina nam, że Jan proroczo zapowiadał misję Jezusa, przygotowując lud Izraela na przyjęcie Mesjasza.
Nie wiemy o nim prawie nic, choć był jednym z dwunastu apostołów.
Woda wypływająca spod świątyni symbolizuje łaskę Bożą, która oczyszcza, uzdrawia i ożywia wszystko, czego dotknie.
O Bogu, o człowieku i o nadziei. W rytmie czytań roku liturgicznego.
Garść uwag do czytań na V niedzielę Wielkiego Postu roku C z cyklu „Biblijne konteksty”.
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.