Luis de Morales
Narodziny Maryi
olej na desce, 1562–1567
Muzeum Prado, Madryt
Luis de Morales Narodziny Maryi olej na desce, 1562–1567 Muzeum Prado, Madryt

Koszyk z owocami

GN 35/2021

publikacja 02.09.2021 00:00

Święta Anna, osłabiona porodem, leży w łóżku. Służąca podaje jej pożywny bulion. Pierwszy posiłek małej Maryi zapewnia mamka.

O narodzeniu Najświętszej Maryi Panny Pismo Święte nie wspomina. Nawet imiona Jej rodziców – Anna i Joachim – znamy tylko z apokryfów, starych pism opowiadających o wydarzeniach biblijnych, których Kościół nie uznaje za natchnione i w pełni wiarygodne. Narodziny Maryi były jednak bardzo popularnym tematem w malarstwie renesansowym. Na ogół obrazy te przypominają zwykłe scenki rodzajowe, jednak niemal zawsze zawierają również symboliczne przesłanie przypominające o roli, jaką noworodek odegra w przyszłości. W kompozycji Luisa de Moralesa rolę takiego komentarza odgrywa osoba widoczna z prawej strony. Jako jedyna patrzy wprost na widza, przyciągając jego uwagę. Nie może być uważana za służącą, która przyniosła Annie owoce w koszyku, bo wyróżnia ją staranny strój i fryzura. Może to sąsiadka, która odwiedziła położnicę? A może postać symboliczna. Owoce w koszyku nawiązują do roli Maryi jako Nowej Ewy, pomagającej naprawić skutki grzechu pierworodnego. Pamiętajmy, że święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny ma tradycyjną nazwę Matki Bożej Siewnej. Po jego obchodach i uprzątnięciu pól brano się bowiem do orki i siewu. Takie zwyczaje panowały dawniej w całej Europie. Przypomina o tym koszyk z owocami.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

Czytasz fragment artykułu

Subskrybuj i czytaj całość

już od 14,90

Poznaj pełną ofertę SUBSKRYPCJI

Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..

Reklama

Reklama