Zbytnie koncentrowanie się na wypełnianiu przepisów, nakazów, może zamknąć na działanie łaski.
Psalm 119 (118) jest bardzo długi – ma aż 176 wierszy.
Tak właśnie jest. Już to rozumiem. Już to odkryłem.
A jednak w tym myśleniu Żydów, któremu tak ostro przeciwstawiał się Paweł, odnajduję i swoje myślenie. Też czasem mówię jak oni.
Łatwo jest mówić Bóg mnie ocalił. Postawił na nogi. Podniósł z błota. Mówi do mnie życzliwie. Ale trudniej ocalić Boga. Gdy widzę, jak jest poniewierany, wyśmiewany, lekceważony, spychany na margines, wdeptywany w błoto.
Nie da się połączyć życia według Dekalogu z dążeniem do ziemskiego szczęścia za wszelką cenę.
Prawo bez sankcji nie istnieje – mówią prawnicy. Jeśli jest prawo, musi być kara za jego przekroczenie. Prawo jest narzędziem sprawiedliwości i kary. Jego egzekwowanie wymaga siły.
Miłość wyraża się nie tylko w przyjemnej czułości, ale też w troskliwym upominaniu.
Spożywaj Chleb słabych, Pokarm pielgrzymów, Ucztę głodnych, Nadzieję pogrążonych w ciemności, Lekarstwo zranionych, Moc upadających.
Rozumem nie potrafimy ogarnąć istoty Boga. Wiemy za to, rozumiemy, kim jest dla nas, jaki jest dla nas.
Garść uwag do czytań na święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana roku B, z cyklu „Biblijne konteksty”.
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.