To byli żydzi biblijni, takich już nie ma. Obecni żydzi rabiniczni(ukształtowali się po 70r. n.e. w opozycji do chrześcijaństwa) bluźnią na Jezusa od dziecka, bo to mają zapisane w Talmudzie (zobacz:toledot jeszu). W żydowskim samookreślaniu siebie zawarty jest bardzo silny element antychrześcijański.
Zaraz na pierwszej stronie: geometrii... mam nadzieję, że to chochlik internetowy;-) i że w książce jest: gematrii. Co do komentarza: wcale bluźnić Jezusowi nie muszą. Można przecież nie uznawać jego "synostwa Bożego" czy roli mesjańskiej, ale historyczną postać szanować po prostu - jako człowieka, który uczył jak czynić dobro.
Derk "mają zapisane w Talmudzie (zobacz:toledot jeszu)." Na http://www.the614thcs.com/40.937.0.0.1.0.phtml piszą jakoby "Toledot Jeszu nie jest tekstem ani rabinicznym, ani normatywnym; był on „oddolną reakcją” na antyjudaizm chrześcijaństwa i – ponieważ stawał się nie raz pretekstem do prześladowania Żydów - był wielokrotnie zakazany i potępiony przez rabinów, a mimo to przetrwał przez długi czas jako ludowa klechda."
18 Błogosławieństw w tłumaczeniu: O Panie, otwórz wargi moje, a usta moje opowiadać będą chwałę Twoją. 1. Błogosławionyś Ty, o Panie, Boże nasz i Boże ojców naszych, Boże Abrahama i Boże Jakuba, Boże wielki, mocny i straszny, Boże Najwyższy, sprawco nieba i ziemi, tarczo nasza i tarczo ojców naszych, nasza nadziejo z pokolenia na pokolenie. Błogosławionyś Ty, o Panie, tarczo Abrahama! 2. Ty jesteś mocny, poniżasz tych, co się wynoszą, potężny, sądzisz gwałtowników, żyjący przez wieki, wskrzeszasz umarłych, sprowadzasz wiatr, spuszczasz rosę, utrzymujesz żywych, ożywiasz umarłych, w mgnieniu oka sprawiasz, by zakwitło nam zbawienie. Błogosławionyś Ty, o Panie, co ożywiasz umarłych! 3. Tyś Świętym, a imię Twoje straszne i nie masz Boga oprócz Ciebie. Błogosławionyś Ty, o Panie, Boże Święty! 4. Obdarz nas łaską wiedzy pochodzącej od Ciebie i zrozumienia oraz wnikliwości pochodzącej z Tory. Błogosławionyś Ty, o Panie, co obdarzasz łaską wiedzy! 5. Nawróć nas do Ciebie, o Panie, a nawrócimy się; odnów nasze dni jak niegdyś. Błogosławionyś Ty, o Panie, co przyjmujesz nawrócenie! 6. Przebacz nam, Ojcze nasz, bośmy zgrzeszyli przeciwko Tobie, zmaż i oddal nieprawości nasze sprzed oczu Twoich, ponieważ mnogie jest miłosierdzie Twoje. Błogosławionyś Ty, o Panie, hojny w przebaczeniu! 7. Spojrzyj na naszą udrękę i walcz wespół z nami i wybaw nas dla imienia Twego. Błogosławionyś Ty, o Panie, odkupicielu Izraela! 8. Ulecz nas, o Panie, z boleści naszych serc, z udręki i wzdychania: oddal je od nas i spraw, aby zagoiły się nasze rany. Błogosławionyś Ty, o Panie, co leczysz niemoce ludu Twego, Izraela! 9. Pobłogosław nam, o Panie, Boże nasz, rok ten, aby obfite były zbiory płodów wszelkiego gatunku i przybliż nam rychło odkupienie Twoje i daj rosę i deszcz na oblicze ziemi, nasyć ten wiek skarbami Twej dobroci i błogosław dziełu rąk Twoich. Błogosławionyś Ty, o Panie, co błogosławisz lata! 10. Zadmij w wielką trąbę, na wyzwolenie nasze i wznieś sztandar, aby zgromadzić wygnańców naszych. Błogosławionyś Ty, o Panie, który zbierasz Swych wygnańców z ludu Twego, Izraela! 11. Przywróć sędziów naszych, jak było na początku, a radców naszych jako drzewiej bywało i panuj nad nami Ty, jedynie Ty sam. Błogosławionyś Ty, o Panie, co miłujesz sprawiedliwość! 12. Niechaj dla odstępców nie będzie nadziei, a królestwo pychy rychło wykorzeń za dni naszych; nazarejczycy i heretycy niech zginą w jednej chwili, niech zostaną wymazani z księgi żyjących i niech nie będą zapisani ze sprawiedliwymi. Błogosławionyś Ty, o Panie, co zginasz (kark) pysznych! 13. Niechaj nad sprawiedliwymi zgromadzą się Twe zmiłowania i daj nam sowitą zapłatę wespół z tymi, którzy czynią to, co się Tobie podoba. Błogosławionyś Ty, o Panie, nadziejo sprawiedliwych! 14. Uczyń miłosierdzie, o Panie, według mnóstwa zamiłowania Twego, Izraelowi, ludowi Twemu, Jerozolimie, miastu Twemu, Syjonowi, przybytkowi Twej chwały, Twej siedzibie i królestwu domu Dawida, Mesjaszowi Twej sprawiedliwości. Błogosławionyś Ty, o Panie, Boże Dawida, co budujesz Jeruzalem! 15. Wysłuchaj, o Panie, Boże nasz, głosu naszej modlitwy i uczyń nam miłosierdzie, ponieważ Tyś jest Bogiem udzielającym łaski i miłosierdzia. Błogosławionyś Ty, o Panie, co wysłuchujesz modlitwę! 16. Bądź łaskawy, o Panie, Boże nasz, i zamieszkaj na Syjonie, a słudzy Twoi niech Ci służą w Jerozolimie. Błogosławionyś Ty, o Panie, abyśmy Ci służyli z bojaźnią! 17. Dzięki składamy Tobie, który jesteś Panem, Bogiem naszym i Bogiem ojców naszych, za wszystkie dobrodziejstwa Twoje, za miłość i miłosierdzie, jakie nam przyznałeś i jakie nam wyświadczyłeś, a naszym ojcom przed nami. A jeśli mówimy „nasza noga się chwieje”, miłość Twa, o Panie, nas podtrzymuje. Błogosławionyś Ty, o Panie, co znajdujesz upodobanie w dziękczynieniu! 18. Użycz pokoju w Izraelu,, Ludzie Twoim i Twym mieście i dziedzictwie i błogosław nas, wszystkich nas w jedności. Błogosławionyś Ty, o Panie, sprawco pokoju!
Tekst w: K. Banek (red.), Religie Wschodu i Zachodu. Wybór tekstów źródłowych, Warszawa 1991, 232-234 (tłum. S. Cinal na podstawie J. Bonsirven, Textes rabiniques, Rzym 1955, 2-3)
Co do komentarza: wcale bluźnić Jezusowi nie muszą. Można przecież nie uznawać jego "synostwa Bożego" czy roli mesjańskiej, ale historyczną postać szanować po prostu - jako człowieka, który uczył jak czynić dobro.
O Panie, otwórz wargi moje, a usta moje opowiadać będą chwałę Twoją.
1. Błogosławionyś Ty, o Panie, Boże nasz i Boże ojców naszych, Boże Abrahama i Boże Jakuba, Boże wielki, mocny i straszny, Boże Najwyższy, sprawco nieba i ziemi, tarczo nasza i tarczo ojców naszych, nasza nadziejo z pokolenia na pokolenie. Błogosławionyś Ty, o Panie, tarczo Abrahama!
2. Ty jesteś mocny, poniżasz tych, co się wynoszą, potężny, sądzisz gwałtowników, żyjący przez wieki, wskrzeszasz umarłych, sprowadzasz wiatr, spuszczasz rosę, utrzymujesz żywych, ożywiasz umarłych, w mgnieniu oka sprawiasz, by zakwitło nam zbawienie. Błogosławionyś Ty, o Panie, co ożywiasz umarłych!
3. Tyś Świętym, a imię Twoje straszne i nie masz Boga oprócz Ciebie. Błogosławionyś Ty, o Panie, Boże Święty!
4. Obdarz nas łaską wiedzy pochodzącej od Ciebie i zrozumienia oraz wnikliwości pochodzącej z Tory. Błogosławionyś Ty, o Panie, co obdarzasz łaską wiedzy!
5. Nawróć nas do Ciebie, o Panie, a nawrócimy się; odnów nasze dni jak niegdyś. Błogosławionyś Ty, o Panie, co przyjmujesz nawrócenie!
6. Przebacz nam, Ojcze nasz, bośmy zgrzeszyli przeciwko Tobie, zmaż i oddal nieprawości nasze sprzed oczu Twoich, ponieważ mnogie jest miłosierdzie Twoje. Błogosławionyś Ty, o Panie, hojny w przebaczeniu!
7. Spojrzyj na naszą udrękę i walcz wespół z nami i wybaw nas dla imienia Twego. Błogosławionyś Ty, o Panie, odkupicielu Izraela!
8. Ulecz nas, o Panie, z boleści naszych serc, z udręki i wzdychania: oddal je od nas i spraw, aby zagoiły się nasze rany. Błogosławionyś Ty, o Panie, co leczysz niemoce ludu Twego, Izraela!
9. Pobłogosław nam, o Panie, Boże nasz, rok ten, aby obfite były zbiory płodów wszelkiego gatunku i przybliż nam rychło odkupienie Twoje i daj rosę i deszcz na oblicze ziemi, nasyć ten wiek skarbami Twej dobroci i błogosław dziełu rąk Twoich. Błogosławionyś Ty, o Panie, co błogosławisz lata!
10. Zadmij w wielką trąbę, na wyzwolenie nasze i wznieś sztandar, aby zgromadzić wygnańców naszych. Błogosławionyś Ty, o Panie, który zbierasz Swych wygnańców z ludu Twego, Izraela!
11. Przywróć sędziów naszych, jak było na początku, a radców naszych jako drzewiej bywało i panuj nad nami Ty, jedynie Ty sam. Błogosławionyś Ty, o Panie, co miłujesz sprawiedliwość!
12. Niechaj dla odstępców nie będzie nadziei, a królestwo pychy rychło wykorzeń za dni naszych; nazarejczycy i heretycy niech zginą w jednej chwili, niech zostaną wymazani z księgi żyjących i niech nie będą zapisani ze sprawiedliwymi. Błogosławionyś Ty, o Panie, co zginasz (kark) pysznych!
13. Niechaj nad sprawiedliwymi zgromadzą się Twe zmiłowania i daj nam sowitą zapłatę wespół z tymi, którzy czynią to, co się Tobie podoba. Błogosławionyś Ty, o Panie, nadziejo sprawiedliwych!
14. Uczyń miłosierdzie, o Panie, według mnóstwa zamiłowania Twego, Izraelowi, ludowi Twemu, Jerozolimie, miastu Twemu, Syjonowi, przybytkowi Twej chwały, Twej siedzibie i królestwu domu Dawida, Mesjaszowi Twej sprawiedliwości. Błogosławionyś Ty, o Panie, Boże Dawida, co budujesz Jeruzalem!
15. Wysłuchaj, o Panie, Boże nasz, głosu naszej modlitwy i uczyń nam miłosierdzie, ponieważ Tyś jest Bogiem udzielającym łaski i miłosierdzia. Błogosławionyś Ty, o Panie, co wysłuchujesz modlitwę!
16. Bądź łaskawy, o Panie, Boże nasz, i zamieszkaj na Syjonie, a słudzy Twoi niech Ci służą w Jerozolimie. Błogosławionyś Ty, o Panie, abyśmy Ci służyli z bojaźnią!
17. Dzięki składamy Tobie, który jesteś Panem, Bogiem naszym i Bogiem ojców naszych, za wszystkie dobrodziejstwa Twoje, za miłość i miłosierdzie, jakie nam przyznałeś i jakie nam wyświadczyłeś, a naszym ojcom przed nami. A jeśli mówimy „nasza noga się chwieje”, miłość Twa, o Panie, nas podtrzymuje. Błogosławionyś Ty, o Panie, co znajdujesz upodobanie w dziękczynieniu!
18. Użycz pokoju w Izraelu,, Ludzie Twoim i Twym mieście i dziedzictwie i błogosław nas, wszystkich nas w jedności. Błogosławionyś Ty, o Panie, sprawco pokoju!
Tekst w: K. Banek (red.), Religie Wschodu i Zachodu. Wybór tekstów źródłowych, Warszawa 1991, 232-234 (tłum. S. Cinal na podstawie J. Bonsirven, Textes rabiniques, Rzym 1955, 2-3)