tempera na desce, II poł. XVI w., Muzeum Historyczne, Sanok
tempera na desce, ok. 1475, kościół św. Jana Chrzciciela, Dortmund
rok 1912 220x191 cm Fundacja Seebull A. i E. Nolde, Neukirchen
olej na płótnie, 1780, Muzeum Prado, Madryt
Mathis Gothard Nithard, zwany Grünewald, „Ukrzyżowanie”, olej na desce, ok. 1515, część ołtarza z Isenheim, Muzeum Unterlinden, Colmar
"Ukrzyżowanie", 1502-1503, olej na desce, 280,7 x 165,1 cm, National Gallery (Londyn) Autor: Rafael (Raffaello Santi, zwany też Sanzio), malarz włoski, ur. 1483 w Urbino, zm. 1520 w Rzymie
Na obrazie widzimy Jezusa w warsztacie ciesielskim świętego Józefa.
Dlaczego Dickens porównał zabrudzone wnętrze warsztatu św. Józefa do najgorszych spelunek?
Wprawdzie w Biblii nie ma ani słowa o tym, że Jezus i św. Jan Chrzciciel bawili się razem w dzieciństwie pod nadzorem Matki Bożej, ale jest to jeden z najczęstszych motywów w malarstwie już od czasów renesansu.
Jesteśmy we wnętrzu ciesielskiej pracowni św. Józefa. Młody Jezus wyprostowuje zmęczone ciało po ciężkiej pracy.
Lepiej niż oryginalnym być wiernym.
Bez niego cóż jest? "Jedno cierń i nędze".
Garść uwag na do czytań na niedzielę Zesłania Ducha Świętego, rok B z cyklu „Biblijne konteksty”
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.