Jak przeżywano uroczystości paschalne w czasach Jezusa, kiedy rytuał Paschy związany był z kultem Świątyni? Co mówi o baranku ofiarnym Talmud?
Świętość tej nocy jest wielka, gdyż w tę właśnie noc przed tysiącami lat Pan wybrał nas spośród innych narodów, aby uczynić nas swym ludem, uświęcić nas i dać nam zbawienie.
Zgodnie z szeroko w Izraelu rozpowszechnionym zwyczajem ojciec jako głowa rodziny ubiera na wieczór sederowy biały strój, tak jak arcykapłan w święto Jom Kippur nakładał przed wejściem do sanktuarium lnianą szatę; głowa rodziny pełni bowiem w tym dniu rolę arcykapłana.
Przypomina sobie w ten sposób, że w Egipcie każdy dom żydowski stawał się w chwili ofiary paschalnej małym sanktuarium, odrzwia tego domu nosiły podobnie jak ściany ołtarza ślady krwi baranka paschalnego.
Mędrcy Izraela mawiali, że w noc Paschy Święty Błogosławiony opuszcza swoje zwykłe otoczenie i sprawiedliwych w ogrodzie Eden, aby przybyć do dzieci Izraela na ziemi i patrzeć, jak radują się przykazaniami, które im dał, i śpiewają na Jego chwałę.
Kwas, który należy spalić - biur chamec
Szukanie i usuwanie kwasu przed nadejściem Paschy stanowi istotną część przygotowań do tego święta.
Tora nakazuje usunąć wszelki kwas z całej posiadłości na okres siedmiu dni, zabronione jest spożywanie chleba kwaszonego (Pwt 16,3-4).
W Księdze Kapłańskiej (2,11) czytamy: Nie będziecie składać na ofiarę pokarmową dla Pana nic kwaszonego. Albowiem ciasta kwaszonego ani miodu nie będziecie zamieniać w dym dla Pana jako ofiary spalanej. Chamec, kwas, jest symbolem pychy, nadętego zarozumialstwa oraz skłonności do zła. Stąd najmniejszy ślad fermentacji sprawia, że ciasto nie może być ofiarowane na ołtarzu Pana.
W wigilie Paschy należy wiec spalić wszelki kwas znajdujący się w domu. Dusza człowieka, jego ukryte myśli, także są częścią jego „domu", toteż dopóki nie zostanie stamtąd usunięty kwas, dopóki nie wyrzucimy z serca pychy i dopóki nasz język nie zostanie oczyszczony z wszelkiej wulgarności i kłamstwa, nie możemy „opowiadać naszym synom" ani śpiewać na chwałę Tego, który nas wyzwolił. Oto dlaczego czystość języka musi poprzedzać recytowanie hagady.
Każdy element wieczerzy sederowej jest symbolem, przypomnieniem któregoś aspektu tej nocy, kiedy Bóg potężną ręką wywiódł swój lud z Egiptu i wprowadził go do ziemi obiecanej.
Gorzkie zioła przypominają cierpienia naszych ojców pod władzą egipskich panów; mięso baranka ofiarę baranka paschalnego, dzięki której Anioł śmierci ominął domy Hebrajczyków; charoset, potrawa z jabłek, orzechów, migdałów i wina, radość i słodycz wolności, ale również cegły wyrabiane przez Żydów dla Egipcjan.
Dokładny opis całego rytuału wieczerzy paschalnej zawarty jest w hagadzie. Dlaczego spożywa się baranka paschalnego? Ponieważ Święty Błogosławiony przeszedł obok domów naszych ojców, jak powiedziano: To jest ofiara Paschy na cześć Pana, który w Egipcie ominął domy Izraelitów. Poraził Egipcjan, a domy nasze ocalił. Lud wtedy ukląkł i oddał pokłon (Wj 12,27).
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |