Zarys biblijnej teologii płci

Jest to fragment książki Słownik biblijny. Małżeństwo-Rodzina-Seksualność, który zamieszczamy za zgodą Wydawnictwa WAM

Zachwyt dla sił prokreacji szedł w parze z kultem zmarłych[5]. Widziano w takim zestawieniu pewne odbicie świata rzeczywistego, ujętego w ra­my rodzenia się i umierania. Nasiona wsiane w ziemię najpierw umierają, by móc się rozmnożyć. Symbolem męskiej płodności związanym z rolni­ctwem był byk. Wyobrażenie tego bóstwa bardzo często znajdowane jest w grobach[6]. Tego rodzaju ubóstwienie naturalnych sił przyrody prowa­dziło często do powstawania kultów opartych na rytualnej prostytucji czy też orgiach seksualnych. Bóstwa postrzegane były jako osoby seksualne podejmujące współżycie zarówno między sobą, jak i z ludźmi. Na ba­zie takiego postrzegania świata szczególnym obiektem zainteresowania człowieka stawały się ludzkie narządy płciowe. Niejednokrotnie odda­wano im religijną cześć, o czym świadczą zachowane do naszych czasów figurki fallusa mające charakter sakralny[7]. Narządy płciowe poddawano różnym rytualnym zabiegom (obrzezanie, kastracja), chcąc w ten sposób wejść w szczególną łączność (zaślubiny) z bóstwem[8]. Obserwowano też wnikliwie fizjologiczne przejawy funkcjonowania tych organów.
Na te naturalne, ludzkie poszukiwania własnej tożsamości nałożyło się Objawienie biblijne. Pradawne koncepcje religijne odnajdują swoje odzwierciedlenie w tekstach biblijnych. Mówi się w nich o krwi i koś­ciach stanowiących pierwiastek ludzkiego życia (por. Rdz 9, 4; Kpł 17, 10-14; Pwt 12-28). Człowiek wychodzi z łona ziemi i do niego powraca. Wiele biblijnych fragmentów mówi o przejawach ludzkiej seksualności. W Piśmie Świętym opisane są narządy płciowe człowieka, mówi się też o współżyciu seksualnym ludzi i zwierząt. Zawsze czyni się to w kon­tekście poczęcia i narodzin nowego życia.
Są to niejednokrotnie słowne skamieliny, będące świadectwem pier­wotnych poszukiwań człowieka, którym Objawienie stopniowo nadało właściwy sens i znaczenie. W takim rozumieniu Biblia jest swoistym zapisem historycznym kształtowania się pełnego, oryginalnego w sto­sunku do tych pierwotnych i naturalnych wyobrażeń, rozumienia ludzkiej seksualności.

Biblijne spojrzenie na płciowość

Na tle kultów pogańskich biblijna koncepcja seksualności prezentuje się bardzo oryginalnie. Bóg Izraela, w odróżnieniu od innych bóstw tamtego regionu, nie personifikował sił natury, takich jak np. niebo, ziemia, pioru­ny, słońce. Bóg Jahwe nie przejawiał swojego działania poprzez żywioły, ale panował nad nimi jako stwórca wszystkiego. Księga Mądrości czyni wręcz wyrzut ludziom ubóstwiającym siły przyrody: Jeśli urzeczeni ich pięknem wzięli je za bóstwa - winni byli poznać, o ile wspanialszy jest ich Władca, stworzył je bowiem Twórca piękności; a jeśli ich moc i działanie wprawiły ich w podziw - winni byli z nich poznać, o ile jest potężniejszy Ten, kto je uczynił (Mdr 13, 3-4). Odróżnienie Stwórcy od stworzenia uwydatnia inne rozbieżności pomiędzy objawieniem biblijnym a kultami pogańskimi. Można je zauważyć w sposobie kształtowania świata i ludzi oraz w budowaniu relacji Boga z człowiekiem.

---------------------------------------------------------

[5] Por. M. Eliade, Historia..., dz. cyt, s. 33.
[6] Por. tamże, s. 34.
[7] Por. Z. Lew-Starowicz, Seks w kulturach świata, Warszawa - Wrocław - Kraków - Gdańsk - Łódź 1987, rysunki nr 33 i 34.
[8] Por. Encyklopedia religii świata, red. F. Lenoir, Y. Tardan-Masquelier, Warszawa 2002, s. 207-209.

«« | « | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg