"Nauczycielu, patrz, co za kamienie i jakie budowle!". Jezus mu odpowiedział: "Widzisz te potężne budowle? Nie zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie był zwalony" (Mk 13,1-2).
Dzisiejsze Banias, zwane za czasów Jezusa Cezareą Filipową, leży u źródeł rzeki Jordan. Czczono tu niegdyś bożka natury o imieniu Pan. Herod Wielki wystawił tu świątynię ku czci Augusta, natomiast jego syn Filip rozbudował miasto i nadał mu nazwę Cezarea.
Opracowano na podstawie materiałów zawartych na stronie Franciszkanów Ziemi Świętej i Malty
To na pewno przedsięwzięcie unikatowe na skalę kraju. Odbędzie się po kolejny nie tylko ze względu na swoją wyjątkowość, ale również na owoce, które przynosi. A doświadczyć ich może każdy z nas! Wystarczy przyłączyć się do akcji "Biblia 24/7".
Śladów pierwszej Świątyni Izraelitów nie należy szukać w Jerozolimie, lecz w odległych o kilka godzin marszu starotestamentowych miejscach położonych na północny zachód od Świętego Miasta. Gibea, Mispa, Betel i Sylo to pierwsze ośrodki władzy i kultu religijnego starożytnego Izraela.
Niewielki fragment starej Jerozolimy, wiodący wąskimi uliczkami od Bramy Lwów, obok kościoła św. Anny i Sadzawki Owczej, do Bazyliki Grobu Pańskiego na Golgocie. Arabska część Świętego Miasta, zatłoczona chrześcijańskimi turystami idącymi domniemanym szlakiem skazanego na śmierć Jezusa z Nazaretu. Nieustanny śpiew i modlitwa wśród kamieni historii i gwaru codzienności.
Sięgamy dziś po pieśń, która powstała na użytek liturgii świątyni Jerozolimskiej.
- Gdy przychodzi pokusa, żeby się czegoś bać, to ten fragment Biblii możemy potraktować jako obietnicę: Bóg nie dał nam ducha lęku, ale mocy, miłości i opanowania - mówiła prelegentka w Aleksandrowicach.
Świątynia była dla Żydów ostoją wolności religijnej. Tam trzy razy w roku udawali się na święta pielgrzymie.
Bycie dzieckiem jest umiejętnością zadawania pytań. Od prostych „co to jest”, poprzez powtarzane dziesiątki razy „dlaczego”...
Rozumem nie potrafimy ogarnąć istoty Boga. Wiemy za to, rozumiemy, kim jest dla nas, jaki jest dla nas.
Garść uwag do czytań na święto Matki Kościoła z cyklu „Biblijne konteksty”.
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.