Chociaż na pierwszym planie widzimy rozmaite zwierzęta, głównym tematem obrazu jest grzech pierworodny.
W przekazach biblijnych nie znajdziemy wzmianki o grzechu pierworodnym, jednak wielokrotnie wspomina się o grzechu.
Dzieje świata i człowieka po grzechu pierworodnym dzielą się na dwa okresy.
Wprawdzie na chrzcie świętym zagładzie uległ grzech pierworodny, ale z jego skutkami każdy człowiek boryka się aż do swojej śmierci.
O trudzie pozyskiwania jedzenia Biblia po raz pierwszy mówi w opisie kary, jaka ma spotkać człowieka za grzech pierworodny: „W trudzie będziesz zdobywał od niej (ziemi) pożywienie”.
Narodzoną właśnie Maryję piastunki układają w kołysce.
Ten obraz jest śladem żywej dyskusji teologicznej, jaka toczyła się w Sewilli na początku XVII wieku. W roku 1613 przeor dominikanów z tego miasta, o. Domingo Molina, postawił publicznie tezę, że Matka Boża urodziła się obciążona grzechem pierworodnym, tak jak inni ludzie.
Do Maryi podobny jest każdy człowiek, który w świecie zniewolonym przez grzech żyje w sposób święty.
Wśród psalmów śpiewanych w czasie Mszy świętych przeważają pieśni pochwalne, pełne radości i uwielbienia Boga.
Tajemnica może u jednych budzić ciekawość, chcieć poszukiwania, u innych – zniechęcenie, bo droga do jej poznania jest długa.
Rozumem nie potrafimy ogarnąć istoty Boga. Wiemy za to, rozumiemy, kim jest dla nas, jaki jest dla nas.
Garść uwag do czytań na święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana roku B, z cyklu „Biblijne konteksty”.
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.