W Betlejem wspólnota grecko-prawosławna oraz Kościoły wschodnie uroczystymi ingresami i specjalną liturgią rozpoczęły uroczystości Bożego Narodzenia.
Msza św. koncelebrowana przez Benedykta XVI w asyście 52 kardynałów, 45 arcybiskupów, 130 biskupów i 85 kapłanów oraz 14 członków Kościołów Wschodnich, rozpoczęła XII zgromadzenie zwyczajne Synodu Biskupów na temat Słowa Bożego w życiu i misji Kościoła, który potrwa do 26 bm.
Prefekt Kongregacji Kościołów Wschodnich skierował list do Kościoła powszechnego zapraszając do włączenia się w doroczną zbiórkę na rzecz Ziemi Świętej, która zwykle odbywa się w dniu upamiętniającym śmierć Chrystusa, czyli w Wielki Piątek.
Prośba ta ma dla nas w sobie coś niezrozumiałego. Jak Ojciec, Święty i Miłosierny, mógłby wodzić swe dzieci na pokuszenie?
Gwarancją prawdziwego pokoju i sprawiedliwości jest rzeczywista wolność religijna. Piszą o tym w specjalnym orędziu do Benedykta XVI uczestniczący w Synodzie patriarchowie i arcybiskupi katolickich Kościołów wschodnich.
Jezus Chrystus chciał, by pierwszym słowem, które skierujemy do Boga w modlitwie, było słowo „Ojcze”. Kościół chciał, by pierwszym stwierdzeniem naszego symbolu wiary było: „Wierzę w jednego Boga. Ojca wszechmogącego”.
Ojciec Święty podjął apel ojców synodalnych reprezentujących Kościoły Wschodnie o ochronę chrześcijan w Indiach i Iraku. Przypomniał, że w wielu krajach wyznawcy Chrystusa wciąż doświadczają okrutnej przemocy.
Bóg chce bliskiej łączności z człowiekiem. Będąc źródłem istnienia jest obecny w każdej stworzonej istocie. Jest bliższy nam niż my sami sobie.
Nie możemy wymawiać tego świętego słowa, jeśli nie zniknie z naszej duszy najmniejsza choćby cząstka nienawiści, pychy, przemocy.
Spożywaj Chleb słabych, Pokarm pielgrzymów, Ucztę głodnych, Nadzieję pogrążonych w ciemności, Lekarstwo zranionych, Moc upadających.
Rozumem nie potrafimy ogarnąć istoty Boga. Wiemy za to, rozumiemy, kim jest dla nas, jaki jest dla nas.
Garść uwag do czytań na święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana roku B, z cyklu „Biblijne konteksty”.
Komentarze biblijne do czytań liturgicznych.