W moim odczuciu jedną z największych apologetycznych łamigłówek i wyzwań jest próba pogodzenia ze sobą rodowodów Jezusa, które zamieszczono w Ewangeliach Łukasza i Mateusza. Przypatrzmy się tym rodowodom, które zamieściłem w poniższej tabeli. Dla ułatwienia porównań, w kolumnie umieszczonej po lewej stronie uwzględniam też rodowód z 1 Księgi Kronik, który jest częściowo zbieżny z rodowodami Jezusa z Ewangelii.
1 Kronik 3,5-19 |
Mateusz 1,1-17 |
Łukasz 3,23-31 |
Dawid | Dawid | Dawid |
Salomon | Salomon | Natan |
Roboam | Roboam | Mattat |
Abiasz | Abiasz | Menna |
Asa | Asa | Meleasz |
Jozafat | Jozafat | Eliakim |
Joram | Joram | Jona |
Ochozjasz | - | Józef |
Joasz | - | Juda |
Amazjasz | - | Symeon |
Azariasz | Ozjasz | Lewi |
Jotam | Jotam | Mattat |
Achaz | Achaz | Jorim |
Ezechiasz | Ezechiasz | - |
Manasses | Manasses | - |
Amos | Amos | - |
Jozjasz | Jozjasz | Eliezer |
Jochanan | - | Jezus |
Jechoniasz | Jechoniasz | Her |
- | - | Elmadan |
- | - | Kosam |
- | - | Addi |
- | - | Melchi |
- | - | Neri |
Szealitiel | Salatiel | Salatiel |
Zorobabel | Zorobabel | Zorobabel |
- | Abiud | Resa |
- | Eliakim | Jan |
- | Azor | Joda |
- | Sadok | Josech |
- | Achim | Semea |
- | Eliud | Matatiasz |
- | Eleazar | Maat |
- | Mattan | Naggaj |
- | - | Chesli |
- | - | Nahum |
- | - | Amos |
- | - | Mattatiasz |
- | - | Józef |
- | - | Jannaj |
- | - | Melchi |
- | - | Lewi |
- | - | Mattat |
- | Jakub | Heli |
- | Józef | Józef |
Jak widać, ewangeliczne rodowody zamieszczone u Łukasza i Mateusza na pierwszy rzut oka wydają się niezgodne, wręcz sprzeczne ze sobą. Nic dziwnego, że wielu przeciwników Biblii szybko wykorzystało tę sytuację i przypuściło wiele szturmów na te dwa fragmenty Pisma Świętego, zwłaszcza na ich korelację. Tytuł niniejszego eseju sugeruje, że jedynym problemem w kwestii tych rodowodów jest ich domniemana niezgodność. Ale tak nie jest, problem ten jest, co prawda, problemem głównym, ale nie jedynym. Z polskojęzycznej literatury popularnonaukowej niechętnej wierze chrześcijańskiej najwięcej zarzutów w kwestii rzeczonego zagadnienia rodowodów Jezusa znalazłem w książce Uty Ranke-Heinemann pt. Nie i Amen (Gdynia 1994) w rozdziale piątym. Niniejszy tekst będzie więc głównie polemiką z zarzutami z tej książki, choć nie tylko. Zarzuty przeciw ewangelicznym rodowodom Jezusa domagają się oczywiście o wiele większej rozprawy, która w swej objętości niewątpliwie znacznie wykraczałaby poza ramy niniejszego eseju, zwłaszcza gdyby podejmowała w sposób wyczerpujący wszystkie związane z tym kwestie. Niniejszy esej nie jest więc na pewno wyczerpującym omówieniem tego palącego zagadnienia, postaram się jednak odpowiedzieć przynajmniej na najważniejsze i najczęściej podnoszone problemy w tej kwestii. Zainteresowanych bardziej dogłębnym i wszechstronnym zbadaniem dalszych problemów związanych z biblijnymi rodowodami odsyłam do książki M.D. Johnsona pt. The Purpose of Biblical Genealogies (Cambridge 1969). Z niektórych uwag tej cennej pracy będę korzystał w niniejszym eseju.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |