Jest to symboliczne imię Mesjasza,
którego narodziny z Niewiasty zapowiedział prorok Izajasz jako znak
opieki Bożej nad ludem wybranym (Iz 7,14). W Nowym Testamencie
wypełnienie tego proroctwa, odniesionego do Chrystusa, zapowiedział
Anioł, który objawił się Józefowi we śnie, by wyjaśnić: ??Nie bój się
wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki, albowiem z Ducha Świętego jest
to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadadzą imię Jezus, On
bowiem zbawi swój lud od Jego grzechów?. A stało się to wszystko, aby
się wypełniło słowo Pańskie, powiedziane przez proroka: ?Oto Dziewica
pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel, to znaczy Bóg z
nami?? (Mt 1,20-23).
(za: Gość Niedzielny Nr 51/2001)
to
określenie symboliczne dziecka, którego narodzenie miało być znakiem
dla judzkiego króla Achaza. Znaczenie filologiczne tego imienia było
jasne dla pierwszych tłumaczy Biblii hebrajskiej. W przekładzie
proroctwa Izajasza (7,14) ograniczyli się oni do transkrypcji
hebrajskiego Immanuel na grecki Emmanuel. Natomiast już w następnym
rozdziale (8,8) oddano dosłowne znaczenie tego wyrażenia jako ”z nami
Bóg”. W zależności od kontekstu znaczenie tego wyrażenia mogło się
zmieniać, a mianowicie mogło być wyznaniem wiary, zawołaniem wojennym,
okrzykiem trwogi lub aklamacją zwycięstwa (Jdt 13,11).
W Nowym Testamencie Emmanuel to jednak imię szczególne,
symboliczne. Nie jest ono jakimś drugim czy dodatkowym imieniem, lecz
nazwaniem tajemnicy objawiającej się w Jezusie: ”z nami Bóg” (Mt 1,23).
W osobie i działalności Jezusa odkrywamy nie tylko Jego związek z
Bogiem, ale także relację Boga do nas. Ewangelia Mateusza uwydatnia tę
prawdę o naszej bliskości do Boga w Jezusie - Emmanuelu.
Innymi słowy, nasza bliskość do Jezusa jest koniecznym warunkiem
bycia blisko Boga. Stąd brak wiary u współczesnych jest bolesny dla
Jezusa: ”O plemię niewierne i przewrotne! Jak długo jeszcze mam być z
wami; jak długo mam was cierpieć?” (Mt 17,17). Jedność między
wierzącymi ma także znaczenie dla ich więzi z Bogiem, dlatego nie
tworzy się horyzontalnie, nie jest jakimś płaskim braterstwem. Polega
ona na autentycznej więzi z Jezusem: ”Gdzie są dwaj albo trzej zebrani
w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18,20). W Starym Testamencie
zwrot ”Pan z tobą!” (Sdz 6,12; 1 Sm 20,13; 2 Sm 7,3; 1 Krn 22,11.16)
był skierowany do tych, którzy mieli do wykonania jakąś szczególną
misję, aby zapewnić ich o Bożej opiece. Wszystkim rozpoznającym w
Jezusie Emmanuela przekazane są ostatnie słowa Ewangelii św. Mateusza
jako trwała obietnica: ”A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż
do skończenia świata” (Mt 28,20).
(za: ks. Artur Malina, Gość Niedzielny Nr 51/2004)
ata” (Mt 28,20). (za: ks. Artur Malina, Gość Niedzielny Nr 51/2004)