oznacza naukę o rzeczach ostatecznych.
Biblijne teksty eschatologiczne wyrażają oczekiwania na ostateczną
interwencję Boga w historii narodu wybranego i w dziejach całej
ludzkości. We wcześniejszych tekstach biblijnych brak wyraźnego
zainteresowania eschatologią osobową, czyli losem jednostki po śmierci.
Podstawą nadziei na Bożą interwencję w dziejach Izraela jest wiara w
Jahwe jako Pana dziejów. Czas tej Bożej interwencji to dzień Pański
(hebr. jom Jahwe, gr. hemera tou kyriou). Prorocy ostrzegają jednak
przed nadzieją oderwaną od codziennego życia, indywidualnej moralności
i społecznej sprawiedliwości. Przykładem są słowa proroka Amosa,
działającego w Królestwie Północnym przed niewolą babilońską: ”Biada
oczekującym dnia Pańskiego. Cóż wam po dniu Pańskim? On jest ciemnością
a nie światłem. […] Bo kiedy składacie Mi całopalenia i wasze ofiary,
nie znoszę tego, na ofiary biesiadne z tucznych wołów nie chcę patrzeć”
(Am 5,18.22). Głównym celem nauczania proroków jest zmiana
postępowania, dlatego powtarzane są apele o nawrócenie, które jest
właściwym przyjęciem dnia Pańskiego.
(za: ks. Artur Malina, Gość Niedzielny Nr 46/2004)
(sx)