„Gdy wydajesz obiad albo wieczerzę, nie zapraszaj swoich przyjaciół ani braci, ani krewnych, ani zamożnych sąsiadów (…) zaproś ubogich, ułomnych, chromych i niewidomych.”
Muszę przyznać, że słowa Pana Jezusa sprawiają mi kłopot. No bo jakże to tak? Mam na przykład na swoje urodziny nie zapraszać rodziny i przyjaciół, a tych biednych, ułomnych, chorych, których nawet nie znam?
Można to tłumaczyć kontekstem kulturowym oraz potrzebą przeciwstawienia się rygorystycznej grecko-rzymskiej etyce odpłaty, czy też rozumowaniu "do ut des". Według tej zasady przyjaciele dzielą ze sobą wszystko, przychodzą na ratunek jeden drugiemu, w nadziei, że - gdy im samym będzie się źle wiodło - wówczas przyjaciel przyjdzie im z pomocą.
Można uznać, że Jezusowi tak dalece zależy na zrozumieniu przez odbiorcę sensu i przesłania, zawartego w tych słowach, iż sięga po nad wyraz wyraziste obrazowanie, wręcz konwencję przypowieści, by dobitnie przypomnieć nam o postulacie bezinteresowności naszych działań.
Można, ale czy nie jest to łatwe usprawiedliwianie swojego minimalizmu, hedonizmu, lenistwa? Nie wiem - na to pytanie każdy z nas powinien sobie odpowiedzieć sam, we własnym sercu...
Co złego może się stać przyjacielowi Chrystusa? Wszystkie przygody dobrze się skończą.
Nadchodzi dzień kary? Ale jak to? Za co? Jak Bóg może się gniewać? Jak śmie?
Wszystkie komentarze »
Uwaga! Dyskusja została zamknięta.